شادترین کشورهای دنیا کدامند؟

واقعیت این است که اندازه‌گیری چیزی به نام «شادی» ساده نیست، اما از سال 2012، همه ساله شبکه راهکارهای توسعه پایدار سازمان ملل (U.N) گزارشی درباره شادی منتشر می‌کند. این گزارش به ارتباط بین شادی و توسعه می‌پردازد و در عین‌حال سیاست‌گذران را تشویق می‌کند تا روی شادی بیشتر از توسعه تاکید داشته باشند.

طی این تحقیق، در هر کدام از کشورهای عضو سازمان ملل 1000 نفر انتخاب شدند تا کیفیت زندگی خود را ارزیابی کنند و در نهایت به کیفیت زندگی هر شخص نمره‌ای بین 0 تا 10 داده می‌شود. در این ارزیابی 6 حوزه زیر موثر هستند و بررسی می‌شوند:

  • سرانه تولید ناخالص داخلی (GDP)
  • امید به زندگی
  • حمایت اجتماعی
  • اعتماد و فساد
  • داشتن آزادی شخصی و قدرت تصمیم‌گیری
  • بخشندگی

گزارش شادی جهانی سال 2022 که به تازگی منتشر شده است نشان می‌دهد که میزان شادی در کشورها و ملت‌های مختلف همچنان مثل سابق است و همچنان کشورهای شمال اروپا شادترین کشورها هستند. البته این لیست به دلیل همه‌گیری کرونا کمی جالب‌تر شده است.

آماده‌اید لیست 10 موردی شادترین کشورهای جهان را بخوانید؟ و کسی چه می‌داند شاید هم قسمت شود، یک روزی از نزدیک این کشورها ببینید!

10 – نیوزلند

کشور نیوزلند

نیوزیلند یکی از پایین ترین نرخ های مرگ و میر ناشی از کووید را در طول همه گیری داشته است و جایگاه خود را در ده کشور برتر تثبیت کرده است. حتی قبل از کرونا هم، نیوزلندی‌ها به شاد و دوستانه بودن معروف هستند. همه این‌ها از رضایت در محیط کار و حوزه اجتماعی ناشی می شود. داشتن نخست وزیری که رشد عاطفی و ذهنی را در اولویت قرار می‌دهد، قطعا در کسب چنین دست آوردی تاثیر به‌سزایی داشته است. در سال 2019، جاسیندا آردرن، یک بودجه رفاهی معرفی کرد که در آن میلیاردها دلار به طرح هایی مانند تقویت سلامت روان، کاهش فقر کودکان و حمایت از مائوری ها و پاسیفیکا اختصاص داده شد.

حتما بخوانید:  مهاجرت از ایران و هرآنچه که در مورد آن باید بدانیم

9 – اسرائیل

اسرائیل

اسرائیل پس از قرار گرفتن در رتبه دوازدهم در سال گذشته، سرانجام در سال 2022 به ده کشور برتر راه یافت. واکنش این کشور به همه‌گیری باعث ایجاد اعتماد بیشتر دولت در بین شهروندان شد، زیرا این کشور یکی از اولین کشورهایی بود که درصد زیادی از جمعیت خود را با موفقیت واکسینه کرد. اسرائیل همچنین یکی از سالم ترین کشورهای جهان است که کمترین میزان مرگ و میر ناشی از رژیم غذایی (کلسترول بالا، دیابت نوع 2 و غیره) را در سراسر جهان دارد.

8 – نروژ

نروژ شادترین کشورهای جهان

در نروژ چیز زیادی برای شکایت و گله وجود ندارد. ترکیبی از یک سیستم رفاهی دولتی یکپارچه و یک اقتصاد پر رونق که بر پایه مدیریت مسئولانه منابع طبیعی آن بنا شده است، به این معنی است که تعداد بسیار اندکی از مردم آن از زندگی عقب هستند و در نتیجه احساس نارضایتی دارند. احساس حمایت اجتماعی، اعتماد به دولت. و رفاه اقتصادی ناشی از آن به شاد و راضی بودن مردم نروژ منجر شده است.

پیشنهاد: گردشگری در نروژ

7 – سوئد

کشور سوئد

سوئد بیشترین تعداد مرگ و میر ناشی از کووید را در بین تمام کشورهای شمال اروپا داشت که ممکن است باعث کاهش آن از رتبه ششم به هفتم در سال جاری میلادی شود. با این حال، این کشور، به لطف سرانه تولید ناخالص داخلی بالا، همچنان یکی از شادترین کشورهای جهان است. تاکید بر برابری اجتماعی که در سیستم آموزشی از مهدکودک آغاز می شود، 16 ماه مرخصی استحقاقی خانوادگی که می تواند پس از پذیرفته شدن فرزند جدید در خانواده بین زوجین تقسیم شود و مراقبت روزانه رایگان نیز سوئد را به بهترین کشور برای زنان تبدیل کرده است. اساساً تأکید بر تعادل بین کار و زندگی منجر به شادتر شدن مردم می شود.

حتما بخوانید:  زیباترین جنگل های ایران

6 – لوکزانبورگ

لوگزامبورگ یکی از شادترین کشورهای دنیا

پاین کشور کوچک با جمعیت زیر 600000 نفر، حقوق های بالا و پس از بازنشستگی، سیستم تامین اجتماعی قوی به شهروندان خود ارائه می‌دهد. اما قبل از اینکه سریع جبهه گیری کنید که تنها پول خوشبختی نمی‌آورد و اینکه مردم لوکزانبورگ تنها با تظاهر به خوشبختی و در واقعا خرید شادی با پول می‌کنند، توجه کنید که این کشور مزایای زیادی دارد که هیچ ربطی به پول نقد ندارد، از جمله سیستم مراقبت بهداشتی عالی و تعادل عالی بین کار و زندگی.

5 – هلند

کشور هلند

می‌دانید جالب ترین آمار هلند در گزارشهای شادترین کشورها چیست؟ سطح شادی آن به‌طور عجیبی پایدار است و کم و زیاد نمی‌شود (در حد کمتر از 0.03 درصد بین سال های 2005 و 2021). همچنین در هلند، به نظر می رسد، شادی از جوانی شروع می شود. گزارش یونیسف در سال 2013، کودکان هلندی را بر اساس تعدادی از معیارهای مربوط به رفاه آموزشی، ایمنی و سلامت، شادترین کودکان جهان ارزیابی کرد.

4 – سوئیس

سوئیس (که امسال یک پله سقوط کرد) کشوری است که در آن برای همه چیز رای‌گیری برگزار می‌شود، از چند روز تعطیلی کارگران گرفته تا تعداد مهاجران باید اجازه ورود به کشور را داشته باشند، و این همه‌پرسی‌ها تا سطح محلی چندین بار در سال انجام می‌شود. این سیستم دموکراسی مستقیم به این معنی است که شهروندان سوئیسی احساس بی‌نظیری از مشارکت در تکامل کشورشان می‌کنند. سوئیسی‌ها به‌عنوان مردمان جزیره‌ای شناخته می‌شوند، و ممکن است برای بازدیدکنندگانی که برای اولین‌بار به سوئیس می‌روند کمی آزاردهنده باشد، اما در بین آنها یک ساختار اجتماعی قوی وجود دارد با این باور که هر صدایی مهم است.

حتما بخوانید:  تحصیل در اتریش: شرایط تحصیل و مهاجرت تحصیلی به اتریش

اگر علاقه‌مند هستید که راجع به کشور سوئیس بیشتر بدانید، مقالات جاذبه های گردشگری سوئیس و تحصیل در سوئیس می‌تواند برای شما جذاب و مفید باشد.

3 – ایسلند

ایسلند از مرفه ترین کشورهای جهان

در کشور کوچکی مانند ایسلند، معاشرت با دوستان و خانواده‌تان آسان است – یک عامل بسیار مهم برای شادی کلی. البته عوامل  مهم دیگری نیز چون احترام بسیار بالا به حقوق شهروندی در میزان رضایت بالای مردم ایسلند از زندگی تاثیر دارد.

2 – دانمارک

دانمارک

دانمارک امسال در رتبه دوم باقی ماند. این کشور در تمام معیارهای گزارش شده – امید به زندگی، حمایت اجتماعی و سخاوت در میان آنها – نزدیک به بالاترین رتبه است. همچنین کشوری است که به شدت متعهد به تولید انرژی های تجدیدپذیر است (39.1 درصد از انرژی آن در سال 2014 توسط باد تولید می شد). یک مطالعه اخیر از موسسه تحقیقات شادی مستقر در کپنهاگ (که وجود آن احتمالا دلیل کافی برای کسب رتبه برتر است) شادی دانمارک را به چند مورد مربوط می‌داند، از جمله اعتماد به دولت، امنیت اقتصادی، آزادی، مشارکت مدنی و تعادل بین کار و زندگی.

1 – فنلاند

فنلاند شادترین کشور دنیا

فنلاند برای پنجمین سال متوالی رتبه اول را در زمینه شادی دارد. این کشور همواره در میان برترین سیستم‌های آموزشی در جهان قرار دارد و گهگاه از کشورهایی مانند کره جنوبی، ژاپن و سنگاپور شکست می‌خورد. بخش اعظم این موفقیت ناشی از احترام گسترده به معلمانی است که البته حتما باید مدرک کارشناسی ارشد داشته باشند (تحصیلات آنها با بودجه دولتی است) و همچنین یک سیستم آموزشی که کمتر بر تست های کمی و بیشتر بر یادگیری تجربی و فرصت های برابر تمرکز دارد.

پیشنهاد: جاذبه های گردشگری فنلاند

منبع

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید
نظر خود را بنویسید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها