تحصیل در سوئیس و دریافت ویزای تحصیلی سوئیس

تحصیل در سوئیس: حتی اگر بخواهیم از برنامه‌های شغلی ای که در آینده دارید صرف نظر کنیم و تنها جنبه تحصیلی ماجرا را در نظر بگیریم، در سوئیس می‌توانید تحصیلات عالی بدست آورید و این شانس را خواهید داشت که در کارهای تحقیقاتی پیشگامانه شرکت کنید. سوئیس علاوه بر داشتن تعداد قابل توجهی از دانشگاه‌های با رتبه بالا، یکی از 20 کشور ثروتمند برتر جهان و همچنین یکی از امن‌ترین  کشورها در اروپاست.

بعد از اینکه از دانشگاه مورد نظرتان پذیرش گرفتید، مرحله بعدی بررسی این است که آیا به ویزای دانشجویی برای سوئیس نیاز دارید یا نه؟ اما نگران نباشید! روند گرفتن ویزا مثل استفاده از ساعت‌های سوئیسی ساده و دقیق است.

مراحل اقدام برای تحصیل در سوئیس

1- برای دانشگاه مورد نظرتان در سوئیس اقدام و نامه پذیرش‌تان را دریافت کنید

در کدام دانشگاه سوئیس می‌خواهید تحصیل کنید؟ قبل از شروع فرآیند درخواست ویزای دانشجویی باید در این خصوص تصمیم بگیرید. تحقیقات خود را با مطالعه مقاله 10 دانشگاه برتر سوئیس آغاز کنید. سپس باید دنبال موقعیت های مناسب شرایط و رشته خودتان بگردید و با دانشگاه مد نظرتان مکاتبه کنید. مدارک مورد نیاز آنها را ارسال کنید و منتظر شوید تا دانشگاه نتیجه اپلای شما را اعلام کند.

چند دانشگاه عالی در سوئیس عبارتند از:

  • دانشگاه سنت گالن (HSG)
  • دانشگاه دلا سویزرا ایتالیا
  • مدرسه بازرگانی ژنو
  • مدرسه مدیریت پایداری (SUMAS)
  • کالج رابرت کندی
  • دانشگاه نوشاتل

2- بررسی اینکه” آیا برای تحصیل در سوئیس به ویزا نیاز دارید یا خیر”

جالب است بدانید که همه افراد برای تحصیل در سوئیس به ویزای احتیاج ندارند. اما سوال اینجاست که چه دانشجویانی برای تحصیل در دانشگاه‌های سوئیس به ویزا و/یا اجازه اقامت نیاز دارند:

اگر دانشجویان اتحادیه اروپا (EU) قصد اقامت کمتر از 90 روز را دارند، نیازی به ویزا ندارند. برای اقامت بیشتر، آن‌ها باید با مقامات ذی صلاح کانتونی (به ایالت‌های سوئیس کانتون می‌گویند) تماس بگیرند و ظرف 14 روز بعد از ورود به سوئیس برای اجازه اقامت درخواست بدهند.

دانشجویان کشورهای EFTA (ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ) از قوانین مشابهی با دانشجویان اتحادیه اروپا پیروی می‌کنند. برای اقامت‌های کمتر از 3 ماه نیازی به ویزا نیست، اما آن‌ها نیاز به اجازه اقامت برای دوره‌های طولانی‌تر دارند.

دانشجویان کشورهای غیر اتحادیه اروپا/EFTA باید برای ورود به سوئیس درخواست ویزا بدهند. آن‌ها می‌توانند در سفارت یا کنسولگری محلی سوئیس در کشور خود درخواست دهند. بعد از ورود به سوئیس، همچنین باید برای اجازه اقامت اقدام کنند.

دانشجویان غیر اتحادیه اروپا/EFTA می توانند برای 2 نوع ویزا درخواست دهند:

  • ویزای کوتاه مدت (حداکثر 90 روز، ویزای شینگن): اگر قصد تحصیل در یک دوره کوتاه مدت یا یک دوره زبان آموزی را دارید، می‌توانید درخواست ویزای کوتاه مدت را به صورت آنلاین ارسال کنید.
  • ویزای بلند مدت (بیش از 90 روز، ویزای ملی): اگر قصد دارید یک مدرک بلند مدت مانند مدرک تحصیلی دریافت کنید، می‌توانید درخواست ویزای بلند مدت را فقط به صورت حضوری، در سفارت یا کنسولگری محلی سوئیس در کشور خود بدهید.

مجوز اقامت برای تمام مدت تحصیل شما یا برای یک سال معتبر است. شما می‌توانید مجوز را تا پایان تحصیلات دانشگاهی تمدید کنید. به یاد داشته باشید که حداقل 2 هفته قبل از تاریخ انقضا برای تمدید درخواست دهید!

تحصیل در سوئیس

3- چه زمانی و کجا برای ویزای سوئیس اقدام کنیم؟

اگر به ویزای طولانی مدت نیاز دارید، باید به محض دریافت نامه پذیرش از دانشگاه سوئیس، وقت سفارت یا کنسولگری سوئیس را در کشور خود معین کنید. قرار ملاقات برای مصاحبه ویزا را از 6 ماه قبل از تحصیل در سوئیس و حداکثر 10 هفته قبل از سفر خود تعیین کنید.

توجه کنید که فرم درخواست و تمام مدارک مورد نیاز به زبان فرانسوی، آلمانی یا انگلیسی باشد. شما به ترجمه تایید شده همه مدارک‌تان به یکی از این زبان‌ها نیاز دارید.

زمان انتظار برای ویزای تحصیلی سوئیس:

  • ویزاهای کوتاه مدت: 10 تا 15 روز
  • ویزاهای طولانی مدت: حداقل 8 تا 10 هفته

4- الزامات زبان برای تحصیل در سوئیس

دانشگاه‌ها در هنگام درخواست شما، مدرک زبانی را می‌خواهند که این مدرک معمولاً برای ماموران سفارت سوئیس کافی باشد.

محبوب‌ترین آزمون‌های زبان انگلیسی مورد قبول دانشگاه‌های سوئیس عبارتند از:

  • آیلتس آکادمیک
  • تافل iBT
  • PTE آکادمیک

در برخی موارد، سفارت می‌خواهد دانش زبان شما را بر اساس یک مصاحبه کوتاه در کنسولگری یا حتی یک آزمون شفاهی و کتبی ارزیابی کند. نماینده سوئیس درخواست ورود شامل مدارک و ارزیابی مهارت زبان را برای تایید مقامات مهاجرت کانتون ارسال خواهد کرد.

حتما بخوانید:  10 جاذبه گردشگری سوئیس (جاهای دیدنی سوئیس)

5- مدارک مورد نیاز برای ویزای دانشجویی در سوئیس

این مدارک عبارتند از:

  • سه فرم “درخواست ویزای طولانی مدت” باید پر و امضا شود.
  • چهار قطعه عکس در اندازه پاسپورت
  • پاسپورت
  • نامه پذیرش صادر شده توسط دانشگاه سوئیس
  • مدرک پرداخت هزینه ثبت نام و شهریه – اصل و کپی
  • مدرکی مبنی بر تمکن مالی کافی برای پوشش هزینه‌های زندگی در سوئیس در طول مدت تحصیل (در ابتدای هر سال تحصیلی مدرکی مبتنی بر داشتن 21000 فرانک سوئیس یا 19200 یورو ارائه دهید)
  • نامه موسسه مربوطه در صورتی که کلیه هزینه‌های تحصیل با کمک هزینه تحصیلی یا وام پرداخت شود
  • رزومه
  • انگیزه نامه
  • تعهد به ترک سوئیس پس از اتمام تحصیلات

ویزای تحصیلی سوئیس

6- کار کردن در دوران تحصیل در سوئیس

اگر قصد کار در سوئیس را دارید، باید آن را به اداره مهاجرت مربوطه گزارش دهید.

دانشجویان بین المللی می‌توانند تا 15 ساعت در هفته در طول ترم کار پاره وقت داشته باشند و در تعطیلات می‌توانند به صورت تمام وقت کار کنند. اما برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا/EFTA یک مشکل وجود دارد: آن‌ها 6 ماه بعد از شروع تحصیل می‌توانند شروع به کار کنند. برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا/EFTA، شرکت استخدام کننده/کارفرما باید برای مجوز کار درخواست دهد.

سخن پایانی درباره تحصیل در سوئیس

تقریبا تمام افرادی که در سوئیس تحصیل کرده‌اند، زندگی مرفه ای هم از لحاظ شغلی داشته‌اند. سوئیس کشوری امن و ثروتمند است که شما می‌توانید در آن به مدارک بالای تحصیلی برسید. امیدواریم خواندن این مقاله برایتان مفید بوده و در گرفتن ویزا و اقامت تحصیلی کمک کننده باشد.

منبع

پیشنهاد: اگر به تحصیل در اروپا علاقه‌مند هستید، مقالات تحصیل رایگان در اروپا، تحصیل در آلمان، تحصیل در اتریش، دانشگاه های برتر اتریش و تحصیل در ترکیه می‌توانند کمک‌کننده باشند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید
نظر خود را بنویسید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها