آوسبیلدونگ آشپزی در آلمان (2022)

اگر فکر می‌کنید دستپخت خوبی دارید و از آشپزی کردن لذت می‌برید، شاید شرکت در آوسبیلدونگ آشپزی راه جدیدی در زندگی شما باز کند. در این مقاله به معرفی آوسبیلدونگ آشپزی در آلمان پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

یک آشپز در آلمان چه کار می‌کند؟

این بستگی به کارفرما دارد. در آشپزخانه‌های کوچک‌تر، سرآشپز مسئول تمام کارهاست – از برنامه‌ریزی و آماده‌سازی مواد اولیه تا سرو کردن. از طرف دیگر، در آشپزخانه های بزرگ و تجاری، کارهای مختلف اغلب تقسیم می‌شوند. در حالت کلی، کارهای آشپزخانه موارد زیر هستند:

  1. ایجاد منو

یک آشپز قبل از این که سراغ چاقو و اجاقش برود، باید منو را تنظیم کند و غذاهای داخل منو را انتخاب کند. او نه تنها باید مطمئن شود که غذاها تا حد امکان متنوع باشد، بلکه فصل جاری و درخواست‌ها و علایق مشتریان ویژه را نیز در نظر می‌گیرد. به‌عنوان یک سرآشپز، شما همچنین باید از انتظارات گروه‌های مختلف مردم – از دیابتی ها گرفته تا گیاهخواران – آگاه باشید.

  1. خرید مواد اولیه

در رستوران های کوچک، سرآشپزها علاوه‌بر پخت و پز، بلکه مسئول خرید مواد اولیه نیز هستند. در خرید مواد اولیه باید قیمت‌ها و کیفیت کالاهای فروشگاه‌های مختلف مقایسه و همچنین مقدار غذا محاسبه شود.

  1. نگهداری مواد اولیه

به عنوان یک سرآشپز، شما باید بدانید که مواد اولیه را کجا و چگونه نگهداری کنید. برای مثال، سیب زمینی در محلی تاریک و خنک نگه داشته شود، گوشت خام به دلیل خطر ابتلا به باکتری‌هایی مانند سالمونلا هرگز همراه با سایر غذاها در یکجا نگهداری نشود. مقررات بهداشتی که باید در رستوران ها رعایت شود نیز مشخص شده‌اند و آشپز باید از تمام آنها اطلاع داشته باشد. بررسی منظم مدت زمان ماندگاری مواد اولیه و غذاها نیز بخشی از مسئولیت سرآشپز است.

  1. تهیه و پخت غذا
حتما بخوانید:  آمادگی جسمانی کوهنوردی: تمرینات کوهنوردی

طیف غذاهای مختلفی که می‌توانید به عنوان سرآشپز تهیه کنید بسیار زیاد است. به همین دلیل است آشپزها اغلب برای خود یک زمینه تخصصی انتخاب می‌کنند، به این ترتیب که در حالی که یک سرآشپز گوشت را آماده می‌کند دیگری مسئولیت سالادها را به عهده دارد و شخص دیگری هم دورچین و کنارغذایی‌ها را آماده می‌کند. البته خبر خوش این است که انواع و اقسام وسایل آشپزخانه مانند میکسرها، ماکروفر، سرخ‌کن و … روز به روز کار آشپزی را راحتتر می‌کنند.

  1. چیدمان و سرو غذا

غذاها نه تنها باید طعم و مزه خوبی داشته باشند، بلکه باید ظاهر جذاب و وسوسه‌کننده‌ای هم داشته باشند. سرآشپز هنگام سرو غذا و چیدن آن در ظروف به این نکته توجه می‌کند و البته از قبل هم برای آن آموزش دیده و تمرین کرده است. او همچنین باید همه چیز را چک کند و مطئن شود که بشقاب‌ها کامل باشند و با سفارش مشتری مطابقت داشته باشند.

  1. ایجاد یک برنامه گردش کار و نظارت بر کارکنان
  2. تمیز و مرتب کردن محل کار

آوسبیلدونگ آشپزخانه

وظایف یک سرآشپز در آلمان در یک نگاه:

  • تنظیم منویی متناسب با فصل و نیازهای مشتری
  • خرید و نگهداری مواد اولیه
  • آماده کردن غذاها با ابزارهای مختلف آشپزخانه و سرو جذاب آنها
  • آموزش و نظارت بر کارکنان زیردست
  • مرتب کردن محل کار و مدیریت باقیمانده مواد غذایی
  • مدیریت انبار و موجودی

پس از دوره آوسبیلدونگ آشپزی در کجا می‌توانم استخدام شوم؟

به‌عنوان یک آشپز، شما در درجه اول در آشپزخانه کار خواهید کرد، آشپزخانه های مکان‌های مختلفی مانند رستوران ها، هتل ها، غذاخوری ها، بیمارستان ها، ارگان های دولتی، خانه های سالمندان، شرکت های پذیرایی و حتی کشتی های تفریحی. همچنین می‌توانید در صنایع غذایی و تولیدکننده‌های غذاهای آماده منجمد کار پیدا کنید.

محل کار آشپزها در یک نگاه:

  • رستوران ها
  • هتل ها
  • کترینگ ها
  • بیمارستان ها
  • خانه های سالمندان
  • کشتی ها
  • صنایع غذایی

آوسبیلدونگ متخصص آشپزخانه با آوسبیلدونگ آشپزی چه تفاوتی دارد؟

آوسبیلدونگ متخصص آشپزخانه یک دوره کارآموزی جدید است که در ماه آگوست 2022 شروع شده است. این دوره بسیار شبیه به آوسبیلدونگ آشپزی است، با این تفاوت که طول دوره آن 2 سال است و در آن تئوری کمتر شده و روی مهارت کارآموزها تمرکز می‌شود تا سریعتر وارد بازار کار شوند.

حتما بخوانید:  آوسبیلدونگ فروشندگی - فروشنده در آلمان

میانگین حقوق در دوره آوسبیلدونگ آشپزی

دوره کارآموزی آشپزی یک دوره آوسبیلدونگ دوگانه (با حقوق) است که در حالت عادی 3 سال طول می‌کشد اما در شرایط خاصی می‌توان مدت آن را 6 ماه کاهش داد. میزان حقوق به تفکیک سال های دوره به‌صورت زیر است:

  • سال اول: 650 یورو
  • سال دوم: 745 یورو
  • و سال سوم: 840 یورو

نکته: با توجه به اینکه میزان حقوق در آوسبیلدونگ آشپزی از میانگین هزینه های زندگی در آلمان کمتر است، شما باید مقداری تمکن مالی ارائه دهید. برای محاسبه دقیق این مقدار عدد حقوق هر ماه را از 860 یورو کم کنید و آن را در تعداد ماه ها ضرب کنید.

آوسبیلدونگ آشپزی

آوسبیلدونگ آشپزی: سرفصل ها و امتحان ها

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، دوره کارآموزی آشپزی یک دوره آوسبیلدونگ دوگانه (با حقوق) است که در حالت عادی 3 سال طول می‌کشد. بعد از گذراندن سال اول، یک امتحان میان‌دوره‌ای برگزار می‌شود و در پایان یک امتحان نهایی در اتاق صنعت و بازرگانی (IHK) برگزار می‌شود. امتحان نهایی دو بخش تئوری و عملی دارد که که در آن کارآموز یک منوی 3 قسمتی آماده می‌کند، همه چیز را مرتب می‌کند و در نهایت غذاهای خود را به مهمانان ارائه می‌دهد.

در دوره های آوسبیلدونگ آشپزی، سرآشپزهای آینده دانش و مهارتهای ضروری مربوط به آشپزخانه را کسب می‌کنند. علاوه بر این، به کارآموزان در مورد موضوعاتی مانند حقوق و تعهدات در طول آموزش، ویژگی‌های سازمانی شرکت آموزشی مورد نظر و همچنین حفاظت از محیط زیست نیز اطلاعات و آگاهی داده می‌شود.

یک کارآموز آشپزی در دوره اوسبیلدونگ چه می‌آموزد؟

علاوه بر دروس عمومی مانند زبان آلمانی، اقتصاد و مطالعات اجتماعی، درس‌های تخصصی در قالب مانند منوها، غذاهای محلی و خارجی و همچنین بوفه‌های سرد و گرم ارائه می‌شود. زبان انگلیسی نیز در اولویت بعدی قرار دارد، زیرا بعدا آشپزهای واجد شرایط باید بتوانند به مشتریان خارجی خدمات ارائه دهند.

حتما بخوانید:  مراقبت از پوست در خانه با 11 روش (بدون نیاز به محصولات)
سال اول کار در آشپزخانه ·        طرز تهیه و سرو غذا بر اساس دستورالعمل‌ها

·        اصول اولیه و قوانین مواد غذایی

·        مقررات ایمنی برای کار در آشپزخانه

·        اهمیت حفاظت از محیط زیست

کار در خدمات ·        اصول میزبانی

·        تمرین فروش و مذاکره

·        ساخت کارت‌های منو

·        محاسبه صورت حساب

کار در مجله ·        نکات ذخیره غذاها و چک کردن سفارشات

·        آشنایی با کارهای اداری و قراردادهای فروش

·        مدیریت فایل‌ها

·        نحوه استفاده از رسانه‌های ارتباطی در کار

سال دوم مواد خام گیاهی و غذاهای مخصوص گیاهخواران ·        شناخت کامل از مواد گیاهی مانند میوه و سبزیجات و غلات

·        نحوه تهیه و نگهداری مواد غذایی گیاهی

·        اهمیت تغذیه‌ای غذاهای گیاهی به ویژه غذاهای گیاهخواران یا وگان‌ها

بوفه‌های سرد و گرم ·        ارائه یک بوفه غنی و آموزش نحوه ارائه آن
دسر ·        ایجاد خلاقیت در ترکیب طعم‌ها و ایجاد دسر

·        کسب تجربه در توجه به جنبه‌های طعمی، بصری، فصلی و منطقه‌ای

رستوران های منوباز
سال سوم ضیافت ·        آشنایی با انواع جشن‌ها و ضیافت‌ها

·        طراحی منوها برای جشن‌های مختلف

·        نحوه توصیه و ارائه غذاها به مشتری‌ها با کمک دانش روانشناسی فروش

هفته اقدام ·        برنامه‌ریزی صفر تا صد برای یک هفته خاص، مانند هفته قارچ در پاییز
منو ·        ایجاد توالی درست در وعده‌های غذایی

·        اصول منو و جنبه‌های اقتصادی آن

·        ایجاد منوهای مختلف برای مناسبت‌های مختلف

غذاهای محلی و خارجی ·        کسب دید کلی نسبت به غذاهای خارجی

·        نحوه تحقیق درباره دستورپخت های اصلی و تغییر و تطابق آن نسبت به زمان

سخن آخر درباره آوسبیلدونگ آشپزی

اگر از آشپزی و درست کردن غذا لذت می‌برید، مهارت کار گروهی دارید و از کار یدی خوشتان می‌آید، آوسبیلدونگ آشپزی برای شماست، اما اگر از کار کردن در محیط پرسر وصدای یک آشپزخانه تجاری متنفرید، یا از تند تند کارکردن خوشتان نمی‌آید یا علاقه‌ای به تحرک زیاد در طول روز ندارید و ترجیح می‌دهید که یک کار روتین روزانه داشته باشید این دوره و در کل شغل آشپزی برای شما مناسب نیست.

منبع

پیشنهاد: خواندن مقالات آوسبیلدونگ مهدکودک، پردرآمدترین آوسبیلدونگ ها، آوسبیلدونگ گلفروشی، آوسبیلدونگ فروشندگی،آوسبیلدونگ داروخانه و وایتابیلدونگ در آلمان هم ممکن است به دردتان بخورد!

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید
نظر خود را بنویسید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها