لوازم شروع کوهنوردی

برای شروع کوهنوردی چه لوازمی نیاز است؟

 

عرق از سر و صورتم می‌ریخت. تا چشم کار می‌کرد سنگ بود و سنگ، با خودم گفتم:” چرا نمی‌رسیم؟عجب اشتباهی کردم!”. بعد از مکثی کوتاه راه افتادم تقریبا جز افراد انتهای گروه بودم. بعد از یک ربع دستی روی شانه‌ام فرود آمد و گفت: ” اولین صعودت پیشاپیش مبارک”. بله من 100 متر مانده به قله ایستاده بودم. حس شیرین صعود باعث شد فکر کنم برای شروع کوهنوردی چه لوازمی نیاز است و از آن به بعد به صورت جدی کوهنوردی ‌کنم .

لوازم شروع کوهنوردی

افراد با اهداف مختلف کوهنوردی می‌کنند و آن اهداف می‌تواند ماجراجویی، رسیدن به آرامش، رها شدن از زندان ذهن، فرار از روزمرگی یا تنها استراحت در طبیعت باشد.

کوهنوردی ورزشی جذاب و در بعضی موارد دلهره‌آور است که پاداش‌های ذهنی و جسمی فراوانی را به همراه دارد.

اما باید بدانیم که برای انجام کوهنوردی باید مجموعه‌ای از مهارت‌ها را یاد بگیریم و تجهیزات آن را تهیه کنیم.

شما مهارت‌های لازم برای کوهنوردی را یک شبه یاد نخواهید گرفت – آن‌ها نیاز تمرین زیاد دارند. توصیه می‌کنیم اگر در ابتدای راه هستید به هیچ عنوان تنها به کوه نروید. این جملات را فراموش نکنید: “همیشه آماده و منتظر موارد غیرمنتظره باشید. شرایط می‌تواند در دامنه کوه سریعتر از هر جای دیگر جهان بد شود.”

در اینجا وسایل ضروری برای شروع کوهنوردی را معرفی می‌کنیم.

 

کوله پشتی کوهنوردی

 

لوازم شروع کوهنوردی ، کوله کوهنوردی

کوهنورد در دو حالت مختلف باید کوله پشتی داشته باشد؛ یکی برای حمل وسایل به کمپ و دیگری برای کوهنوردی واقعی. برای سفرهای یک روزه هم می‌توانید از کوله پشتی با حجم کمتر استفاده کنید.

مهم‌ترین موارد در انتخاب کوله کوهنوردی، راحتی و وزن است. اگر واقعا به دنبال این هستید که کوهنوردی حرفه‌ای را شروع کنید، باید به دنبال کوله‌ای باشید که برای طناب، تبر یخ و کرامپون جا داشته باشد.

یک کوله 50 لیتری سبک وزن برای حمل وسایل به کمپ و برای صعود به قله ایده آل است، اگرچه مطمئناً در زمان صعود پر نخواهد بود. نکته مهم اینست که مطمئن شوید کوله راحت بوده و برای اندام شما مناسب است.

حتما بخوانید:  بحران آب: چطور از کمبود آب جلوگیری کنیم؟

کیسه خواب

 

لوازم شروع کوهنوردی ، کیسه خواب کوهنوردی

کیسه خواب یکی از پرطرفدارترین وسایل در دامنه کوه است، زیرا گرمای کافی و یک خواب خوب شبانه را برای شما فراهم می‌کند. کیسه خواب‌ها از الیاف مصنوعی یا پر ساخته شده‌اند، کیسه خواب پر بهترین انتخاب برای یک کوهنوردی است. این نوع به طور قابل توجهی گرم‌تر از نوع مصنوعی می‌باشد.

کیسه‌خواب‌ها از نظر دمایی طبقه‌بندی شده‌اند و برای کوهنوردی، کیسه‌های حداقل صفر درجه فارنهایت توصیه می‌شود. در انتخاب کیسه خواب به بودجه، شرایط فیزیکی خود و مناطقی که معمولا کوهنوردی می‌کنید، دقت کنید. برخی افراد باید در دمای گرمتری از دیگران بخوابند، بنابراین به کیسه خواب با درجه گرمتر نیاز دارند.

بوت کوهنوردی

 

کفش کوهنوردی زمستانه

چکمه‌های کوهنوردی به عنوان راه نجات شما در دامنه کوه و محافظت در برابر عوامل مختلف عمل می‌کنند. اندازه مناسب و گرما دو فاکتور بسیار مهم در انتخاب بوت است – بطور کلی انتخاب چکمه یکی از مهمترین تصمیمات قبل از کوهنوردی است. چکمه‌های کوهنوردی بسته به سختی فنی صعود از نظر سبک متفاوت هستند.

وزن یک عامل تعیین‌کننده است زیرا هرچه چکمه سنگین‌تر باشد، صعود کندتر و خسته‌کننده‌تر خواهد بود، اگرچه اهمیت کمتری نسبت به مقاومت در برابر آب و هوا یا تناسب با پاهایتان دارد.

 

اجاق گاز

بطور معمول اجاق‌ها از سوخت ایزوبوتان یا پروپان استفاده می‌کنند، تمیز می‌سوزند و در نسخه‌های فشرده و همه کاره عرضه می‌شوند.

کپسول و سرشعله مخصوص کوهنوردی

 

لباس کوهنوردی

 

لباس کوهنوردی

کوه جایی نیست که بتوان با آب و هوای آن شوخی کرد. گاهی ممکن است شروع مسیر آفتابی باشد ولی در قله یا نزدیکی آن برف ببینید یا حتی تغییر ناگهانی آب و هوا را حس کنید. بنابراین برای اینکه در هنگام کوهنوردی راحت باشید، باید لباس‌های چند لایه بپوشید. با استفاده از لایه‌ها، می‌توانید سطح راحتی خود را با اضافه و حذف کردن آیتم‌ها در صورت تغییر شرایط یا سطح فعالیت خود تنظیم کنید. اگر شروع به عرق کردید، می توانید ژاکت را درآورید و اگر احساس سرما کردید، می‌توانید آن را دوباره بپوشید.

اینکه دقیقا چه لایه‌هایی را برای یک سفر کوهنوردی انتخاب می‌کنید به ویژگی‌های سفر مانند مقصد، فصل و شرایطی احتمالاً با آن مواجه خواهید شد، بستگی دارد. در مورد کوه، 4 لایه لباس پوشیدن وجود دارد که عبارتند از: لایه پایه، میانی، عایق، بیرونی و لوازم جانبی. این به شما  کمک می‌کند تا اصول لباس پوشیدن برای کوهنوردی را درک کنید.

حتما بخوانید:  چهره های برتر فارسی زبان در سراسر دنیا

وزن در مقابل راحتی: شما نمی‌خواهید کوله خود را با تعداد زیادی لباس اضافه حمل کنید. به طور واقع بینانه در مورد آنچه برای راحتی در طول صعود نیاز دارید فکر کنید.

عملکرد: لباس‌های کوهنوردی می‌توانند دارای ویژگی‌هایی باشند، از جیب‌ها و دریچه‌های هوا گرفته تا چیزهایی مانند محافظت در برابر آفتاب، دافع حشرات و خاصیت ضد میکروبی برای کاهش بو. همانطور که لباس‌ها را بررسی می‌کنید، به این فکر کنید که چه چیزی برای شما مهم است و کدام لباس آن را داراست. سعی کنید از ویژگی های غیر ضروری که فقط وزن و هزینه را اضافه می‌کنند اجتناب کنید.

نوع پارچه: پنبه مدت زیادی طول می‌کشد تا خشک شود و عایق ضعیفی است، بنابراین در صعودهای کوهنوردی همیشه باید از آن اجتناب کرد. به جای آن گزینه‌های پشمی یا مصنوعی مانند پلی استر یا نایلون را انتخاب کنید.

لایه پایه لباس برای کوهنوردی:

 

لباس کوهنوردی ، بیس

این لایه پوست شما را لمس می‌کند، بنابراین باید آن را گرم نگه دارد و به عنوان محافظی برای بدن در مقابل رطوبت عمل کند، پس پلی استر و پشم مرینو گزینه‌های مناسبی هستند. آیتم‌های این لایه عبارتند از:

لباس زیر: قابل تنفس باشد

سوتین: سوتین ورزشی بدون هیچ گیره‌ای مناسبترین گزینه هست

تیشرت: سبک وزن باشد. تیشرت آستین کوتاه برای تهویه بهتر و آستین بلند برای پوشش در مقابل آفتاب

آستین بلند زیپ‌دار: برای محافظت از آفتاب

لگ یا شلواری برای زیر شلوار کوهنوردی

چندین جفت جوراب (اصلا نخی نباشد. جنس آن از الیاف مصنوعی یا پشمی باشد.)

لایه های میانی برای کوهنوردی

 

لباس کوهنوردی، لایه میانی

لایه‌های میانی روی لایه‌های پایه پوشیده می‌شوند و گرما، مقاومت در برابر سایش، مقاومت در برابر آب و مقاومت در برابر باد را ایجاد می‌کنند. گزینه‌های زیادی برای لایه‌های میانی وجود دارد، اما برخی از انتخاب‌های کلاسیک عبارتند از:

ژاکت پشمی(fleece jacket): یک ژاکت پشمی سبک وزن که احتمالاً آن را در صبح زود در روز صعود به قله خواهید پوشید.

ژاکت پوسته نرم(Soft-shell jacket): مزایای این آیتم مقاومت بهتر در برابر باد و آب در مقایسه با پشم گوسفند و قابلیت تنفس بهتر در مقایسه با یک کت بارانی کاملا ضد آب است.

شلوار کوهنوردی با پوسته نرم(Soft-shell climbing pants): یک جفت شلوار کوهنوردی با پوسته نرم اصلی ترین موردی است که هر کوهنوردی باید داشته باشد. آنها را از پارکینگ تا بالای کوه و تمام مسیر برگشت به پایین می‌پوشید. این شلوارها دوام بیشتر و عملکرد بهتری در جلوگیری از باد و باران دارند. پارچه کشسان آنها دامنه حرکتی مورد نیاز برای بالا رفتن از کوه را به شما می‌دهد.

حتما بخوانید:  رژیم غذایی سالم از دیدگاه سازمان جهانی بهداشت(WHO)

کلاه آفتاب‌گیر: کلاه لبه‌دار، بیسبال یا کلاهی که دارای شنل آفتابی در پشت هستند تا گردن شما را بپوشاند.

 

دستکش های آستری: دستکش های لاینر محافظت در برابر آفتاب را فراهم می‌کنند.

لایه عایق برای کوهنوردی

 

لباس کوهنوردی زمستانی

کاپشن عایق: نوع پر آن گرم‌تر است. پر وقتی خیس بشود، دیر خشک شده و به شدت سنگین می‌شود. اما نوع مصنوعی آن سنگین است و حجم بیشتری را می‌گیرد، اما در مقابل رطوبت بهتر عمل میکند و ارزان‌تر است.

شلوار عایق: در فصول گرم ممکن است نیازی به آن نباشد اما در فصول سرد لازم است.

کلاه زمستانی

عینک آفتابی(عینک کوهنوردی با عینک آفتابی معمول متفاوت است و برای محافظت از نور خورشید و نوری از برف منعکس می‌شود، ضروریست)

یک جفت دستکش با وزن متوسط ​​می‌تواند گرمای کافی را برای هوای سرد فراهم کند

گترها: از ورود برف و باران به چکمه‌های شما جلوگیری می‌کنند

 

لایه بیرونی (کاپشن و شلوار بارانی) برای کوهنوردی

لایه های بیرونی شما لایه‌های ضد آب و محافظ خوبی در برابر باد هستند.

ژاکت ضد آب: به دنبال یک ژاکت ضد آب باشید که شما را به طور قابل اعتمادی خشک نگه دارد.

شلوار ضد آب: شلوارهای ضدآب سبک وزن برای خشک نگه داشتن لایه‌های دیگر شما در صورت شروع باران یا برف بسیار مهم هستند.

 

عینک اسکی: اگر هوای بسیار سرد و بادهای شدید را پیش بینی می‌کنید، علاوه بر عینک کوهنوردی خود، یک عینک اسکی نیز به همراه داشته باشید.

بالاکلاوا: هنگامی که باد می‌وزد و دما کاهش می‌یابد، یک گتر گردنی یا بالاکلاوا بکشید تا صورتتان گرم بماند. گتر گردنی که می‌توان آن را به روش‌های مختلف پوشید، برای کوهنوردی همه کاره است – این آیتم به تنهایی می‌تواند به عنوان کلاه، گوش بند یا ماسک صورت عمل کند.

دستکش‌های عایق: یک جفت دستکش عایق گرم برای زمانی که در ارتفاعات کوه در هوای بسیار سرد قرار دارید ایده آل هستند.

لوازم کوهنوردی

توجه توجه

لازم به ذکر است که نیاز نیست برای شروع کوهنوردی بعضی از این اکسسوری‌ها مثلا عینک اسکی، یا دستکش‌های عایق داشته باشید. اما از آن جایی که کوه جاذبه دارد و شما را به خود جذب می‌کند، احتمالا در آینده بیشتر و بیشتر کوهنوردی می‌کنید پس در آینده این اقلام را بخرید اما فعلا ضروری نیستند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید
نظر خود را بنویسید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها