زیباترین جنگل های ایران

قبل از پرداختن به زیباترین جنگل های ایران، ابتدا می‌خواهیم با پوشش‌های جنگلی آشنا شویم، جنگل های ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی به 5 بخش زیر تقسیم می‌شوند:

  • «جنگل های مرکزی»: که در مرکز ایران پراکنده شده‌اند.
  • «جنگل های هیرکانی»: جنگل‌های هیرکانی بزرگترین نواحی جنگلی ایران هستند که نوار سبز شمال کشور را تشکیل می‌دهند. نکته جالب درباره این جنگل‌ها این است که قدمتی بین 25 تا 50 میلیون سال دارند.
  • «جنگل های زاگرس»: که جنگلهای بلوط غرب کشور را تشکیل می‌دهند.
  • «جنگل‌های فارس»: که در نوار ساحلی جنوب پراکنده می‌باشند.
  • و «جنگل های ارسباران»: جنگل ارسباران هم از نوع هیرکانی است که در استان آذربایجان شرقی و در کناره جنوبی رود ارس قرار دارد. جنگل های ارسباران از گونه‌های نادر و منحصربه‌فردی تشکیل می‌شود.

در این مقاله می‌خواهیم به این سوال که «زیباترین جنگل های ایران کدامند» پاسخ دهیم. اگر شما هم مثل ما عاشق طبیعت زیبای ایران، به خصوص جنگل های آن هستید با ما همراه باشید.

جنگل ابر شاهرود

جنگل ابر شاهرود

وقتی صحبت از زیباترین جنگل ایران می‌شود، بدون شک ذهن همه سراغ «جنگل ابر شاهرود» می‌رود. قدم زدن در جنگل شاهرود، حس راه رفتن روی ابرها را دارد.

این جنگل در استان مازندران واقع شده و گونه‌های مختلف گیاهان و درختانی چون راش، بلوط، شیردار، توسکا و افرا در دل این جنگل رشد کرده‌ است. غیر از گیاهان مختلف، حیواناتی مثل خرس قهوه‌ای، پلنگ، گرگ، خوک وحشی، روباه، شوکا، کرکس، شاهین و … نیز در این جنگل زندگی می‌کنند.

حتما بخوانید:  تحصیل در ترکیه: از صفر تا صد ویزای تحصیلی ترکیه

جنگل راش یا مرسی سی

زیباترین جنگل های ایران: جنگل راش

بسیاری از گردشگرانی که از جنگل راش دیدن کرده‌اند، از آن به عنوان بهشت زمین یاد می‌کنند. این جنگل در جاده فیروزکوه و در مسیر روستای سنگده قرار دارد. برای رسیدن به آن کافیست از شهر سوادکوه عبور کنید و سنگده برسید. این روستا در نزدیکی قله‌ای به نام خونرو قرار گرفته است.

راش درخت کمیاب و ارزشمندی است. وجود درختان بلند راش و همچنین وجود رودخانه و آبشار در این جنگل باعث شده که به محض اینکه پایتان را در آن بگذارید، محو زیبایی شوید.

جنگل ارسباران، بهشت گمشده آذربایجان

جنگل ارسباران

شاید بتوان لقب بکرترین جنگل ایران را متعلق به ارسباران دانست. جنگل ارسباران منطقه‌ای کوهستانی واقع در آذربایجان شرقی، شهرستان اهر است که از درختان سرسبزی پوشیده شده و زندگی روستایی در دل آن جاریست. اندک مردمانی در آن روستا زندگی می‌کنند که به دامداری مشغولند.

جنگل های ارسباران

پوشش گیاهی این منطقه، تاریخ پیدایش جنگل و رویدادهای تاریخی که در دل خود جای داده به همراه اهمیت آن در صنعت گردشگری همگی از دلایل ارزش بالای ارسباران هستند. شاید این موضوع برایتان جالب باشد که چند نمونه از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی از جمله شاهکارهایی مانند قلعه بابک، دژ طوماسیاش و کلیسایی قدیمی در جنگل ارسباران قرار دارد.

قلعه بابک

جنگل حرا در جنوب ایران

جنگل حرا

در جنوب ایران و حاشیه‌های خلیج فارس، جنگل‌های زیبا و اسرارآمیز حرا وجود دارند که مشابه آن در هیچ کجای دنیا یافت نمی‌شود.

به این جنگل های شگفت‌انگیز، لقب طلای سبز داده‌اند. احتمالا راز این لقب در قدرت عجیب این درختان باشکوه نهفته است. قدرتی که با آن آب شور اقیانوس را به آب شیرین شیرین تبدیل می‌کنند.

حتما بخوانید:  اپلای دانشگاه های کانادا در 2022

علاوه بر این، جنگل های حرا، زیستگاه منحصر به فرد و مخصوصی برای عدۀ بی‌شماری از جانداران چه گیاهی و چه جانوری محسوب می‌شوند. نکته جالب دیگری که درباره درختان این جنگل وجود دارد این است که درختانی همیشه سبز یا به عبارت دیگر درختانی همیشه بهار هستند و هیچگاه به خواب زمستانی نمی‌روند.

جنگل نای انگیز در غرب ایران

لقب یکی از زیباترین جنگل های غرب ایران را می‌توان به «جنگل نای‌انگیز» نسبت داد. جز دسته جنگل‌های زاگرس شمرده می‌شود و در استان لرستان، شهرستان خرم‌آباد و روستای نای‌انگیز قرار دارد. جنگل نای‌انگیز مملو از درختان بلوط است. این جنگل به دلیل داشتن آبشارهایی با چشم‌انداز بی‌نظیر در لیست بهترین جنگل های ایران جای می‌گیرد.

جنگل النگدره، یکی از بهترین جنگل های ایران

«جنگل النگدره» یکی از بهترین و زیباترین جنگل های ایران است که در شهر گرگان، استان گلستان قرار دارد. امروزه این جنگل به صورت پارک درآمده و مسافران زیادی از ان دیدن می‌کنند. این جنگل در سال 2004 در یونسکو به عنوان میراث ملی ثبت شد و به همین دلیل افراد زیادی به بازدید و گردش در آن علاقه‌مند هستند.

جنگل دالخانی

جنگل دالخانی از جنگل‌های کوهستانی رامسر در شمال ایران است. این مکان در۳۰ کیلومتری جنوب شرقی رامسر قرار دارد و ییلاقی درجه‌یک برای سفرکردن در تابستان‌هاست. اگر دوست دارید راهیِ جاده‌ای شوید که در دو سمت آن را جنگلی سبز فراگرفته و مسیر گذرتان دالانی از درختان سر به ‌آسمان‌کشیده است، حتماً به سفر به جنگل دالخانی فکر کنید.

فضای مه‌گرفته و هوای خنک و مطبوع جنگلی حالتان را از این رو به آن رو خواهد کرد. خوبیِ جنگل دالخانی این است که تقریباً در هیچ فصلی گرم و شرجی نمی‌شود. کافی است بار سفر ببندید، راهی رامسر و بعد جنگل‌های دالخانی شوید تا با حجم سبزی روبه‌رو شوید که طراوت و زندگی جهان را بار دیگر به رختان می‌کشد.

حتما بخوانید:  آزاده تبازاده: ستاره ناسا (از مجموعه مشاهیر فارسی زبان)

شاید خواندن مقاله انواع کباب های ایرانی را نیز دوست داشته باشید.

مقاله مرتبط: سفر به استانبول

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید
نظر خود را بنویسید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها