رحمت الله قدیمی چرمهینی کیست؟

رحمت الله قدیمی چرمهینی کیست؟

از عیب یابی شاتل فضایی در ناسا تا مراقبت از مادر در ایران با رحمت الله چرمهینی!

 

رحمت الله چرمهینی

 

زندگی نامه دکتر چرمهینی

رحمت الله چرمهینی متولد 1331 از چرمهین اصفهان است. شرایط زندگی در آن زمان بسیار سخت بود. آن‌ها برق و گاز نداشتند و از خارهای بیابان برای گرمایش و کارهای خانه مانند پختن نان و…استفاده می‌کردند. خاطراتی که دکتر چرمهینی از زمان درس خواندنش تعریف می‌کند خود گویای شرایط سخت آن دوره است. دکتر چرمهینی تا کلاس 6 در چرمهین درس خواند و چون چرمهین دبیرستان نداشت، برای ادامه تحصیل مجبور بود هر روز 6 کیلومتر پیاده روی کند.  در آن زمان برف زیاد می‌بارید، هوای سرد و حیوانات وحشی در این راه  گاهی او را می‌ترساند. شرایط درس خواندن برای کودکان در آن زمان بسیار سخت بود. آن موقع هر بچه‌ای اتاق نداشت. یک شب او تا ساعت 2 در حال  درس خواندن بود که پدرش برق را خاموش کرد و گفت: تو اگر درس خوان بودی در مدرسه یاد می‌گرفتی.

ایشان در این شرایط سخت و در کنار کشاورزی، آبیاری، زراعت و کمک به پدرش به تحصیل علم پرداخت و بعد از پایان دوره دبیرستان و اتمام دوره سربازی، در یک شرکت فرانسوی به مدت دو سال مشغول به کار شد.

رحمت الله قدیمی در نوامبر 1976 به آمریکا رفت و بعد از ده سال فوق دکترای خود را در رشته مهندسی مکانیک اکسپریمنتال از دانشگاه ام آی تی ویرجینا گرفت.

ایشان متخصص علم خستگی و شکست جامدات هستند.

فعالیت‌های پروفسور چرمهینی

 

پروفسور چرمهینی 5 سال در مرکز فضایی آمریکا زیر نظر یکی از بهترین دانشمندان علم خستگی به نام جیمز نیومن(فضانورد آمریکایی) فعالیت داشت و فوق دکترای خود را گرفت.

حتما بخوانید:  تصوف و عرفان در ایران

در 1986 بود فضاپیمای شاتل فضایی چلنجر آمریکا پرواز کرد. این فضاپیما دومین مدارگرد تولید شده در ناسا بود. خانواده دانشمندان و مردم زیادی برای تماشای این پدیده جالب آمده بودند. همه آواز شادی سر میدادند، اما طولی نکشید که خنده آن‌ها به بهت و سپس گریه تبدیل شد. فضاپیمای شاتل در جلوی چشم دانشمندان ناسا، کودکان، پیران وخانواده‌های دانشمندان سقوط کرد.

28 ژانویه در ساعت 11 و 39 دقیقه و 13 ثانیه، چلنجر بعد از 79 ثانیه از پروازش در هوا منفجر شد و تمام خدمه آن کشته شدند. بقایای این حادثه بعد از جستجوهای زیاد از کف اقیانوس اطلس در سواحل مرکزی فلوریدا جمع شد. عمق ناراحتی این اتفاق اینقدر زیاد بود که رونالد ریگان رئیس جمهور وقت آمریکا عزای عمومی اعلام کرد.

اما کسی که توانست با روش خاصی علت انفجار و نقص فنی فضاپیما را کشف کند، کسی نبود جز پروفسور چرمهینی.

جایزه آمریکا برای پروفسور :

در واقع پروفسور چرمهینی توانست برنامه عیب یابی را بنویسد و تیم با برنامه او پیش رفت و دوباره شاتل را طراحی کرد. بعد از موفقیت برنامه، ریگان به اعضای تیم از جمله نیومن 200 هزار دلار جایزه داد و تنها یک پلیور به او هدیه داده شد!

و زمانی که اعتراض کرد، نیومن به او گفت : ” common, you are a foreigner ” . بعد از این ماجرا پروفسور چرمهینی به مرکز فضایی سوئد رفت و چهار سال در آنجا فعالیت کرد. در آن زمان بود که از ژاپن شخصا به خانه ایشان آمدند و از ایشان برای کار در مرکز فضایی ژاپن دعوت کردند، اما پروفسور چرمهینی نپذیرفت.

بعد ازاین ماجراها، دکتر چرمهینی بخاطر مادرش و تبعیض‌های موجود در جامعه آمریکا، به ایران برگشتند.

قبل از بازگشت به ایران و زمانی که او در سوئد کار می‌کرد، از اف بی آی دنبالش آمدند؛ به دلیل اسکلارشیبی که گرفته بود و قرار بود هشت سال برای ناسا کار کند. او به آن‌ها گفت که یک سر به ایران می‌رود و مجددا برمی‌گردد. اما زمانی که به ایران بازگشت به قولی خاک ایران را نتوانست ترک کند. برای نیومن نامه نوشت و عذرخواهی کرد که نمی‌تواند به کار خود در ناسا ادامه دهد و تبعیض های موجود در جامعه آمریکا را تحمل کند.

حتما بخوانید:  حکایت و داستان تو نیکی می کن و در دجله انداز از قابوسنامه

 

بعد از ورود به ایران، کوره قوس التکریکی را با دکتر کاکاوند درست کردند. چیزی را که نروژی‌‌ها با 30 میلیارد درست می‌کردند، دکتر چرمهینی تنها با یک میلیارد درست کرد.

او درتهران و شرکت پارس خودرو توانست جیپ صحرا را طراحی کند و در حدود 25 سال پیش در کرمان برای اولین بار توانست موتور پیکان را با هوا راه بیندازد.

 

عادت‌های دکتر چرمهینی

پروفسور چرمهینی در آمریکا روزانه می‌دوید. گاهی هم شنای قورباغه می‌کرد. به گفته خودش از موفق‌ترین دانشجو‌های ایرانی  بود و علت آن را تنها برنامه ریزی می‌داند. او باور دارد که رمز موفقیت برای هر انسانی داشتن برنامه است.

یک خارجی، همیشه خارجی است!

 

رحمت الله چرمهینی

دکتر چرمهینی در آمریکا ازدواج کرده بود و علم و تجربه حالا را نداشت که تفاوت فرهنگی چقدر می‌تواند مهم باشد و با همسرش به دلیل همین تفاوت فرهنگی نتوانست زندگی مشترک را ادامه دهد.

دکتر چرمهینی معتقد است با پول نمی‌توان خوشحالی خرید و برای زندگی با آرامش و خوشحالی باید در وطنت باشی. چون در هر جایی غیر از وطن همواره تو را از خودشان نمی‌دانند و یک خارجی همیشه خارجی است! او در این باره می‌گوید: بهترین ماشین زیر پایم بود و شرایط مالی خوبی داشتم، اما همواره احساس غربت در میان افرادی که تو را از خودشان نمی‌دانند، اذیت کننده است.

پروفسور چرمهینی یکی از نخبگان مملکت است که در حال حاضر در روستای محل تولدش به کشاورزی مشغول است. او می‌گوید: “این خاک را دوست دارم و اینقدر با آن نزدیک هستم که در حال حاضر آن را جزیی از خودم می‌دانم! ”

حتما بخوانید:  استایل شخصی چیست و چرا باید استایل شخصی داشته باشیم؟

آروزهای دکتر چرمهینی

پروفسور چرمهینی معتقد است که هر چه لازم بوده انجام داده است و آروزیی ندارد. او در مورد کتاب اخیری که راجع به خستگی و شکست نوشته است، می‌گوید: ” این کتاب ما را از کشورهای خارجی در علم جامدات بی نیاز می‌کند.”

نظر دکتر چرمهینی راجع به آمریکا

پروفسور چرمهینی می‌گوید: آمریکا کشوری بسیار قوی در حوزه علم است. دانشگاه‌های ایالتی آمریکا واقعا تک هستند و دولت روی آن‌ها و صنعت سرمایه گذاری کرده است. اما من نتوانستم با بافت جامعه و زندگی در آمریکا خودم را وفق دهم. به دلیل نوع تربیت ایرانی سخت بود که در زندگی امریکایی حل شوم.

پروفسور چرمهینی پیکان دارد!

ایشان در حال حاضر پیکان دارد و قصد عوض کردنش را هم ندارد. یک کارگاه هم دارد و در آن فعالیت می‌کند.

رحمت الله قدیمی چرمهینی بیشتر زمان خود را در طبیعت و باغ سپری می‌کند و با زمین مانوس است. او خیلی به مادرش نزدیک بود و تا آخرین نفس از مادرش مراقبت کرد. فوت مادر تاثیر زیادی در او گذشت.

مادرم در مسیر زندگی ام همواره مشوق من بود و هیچ وقت من را ناامید نکرد. همیشه می‌گفت: تو هر کاری را که بخواهی می‌توانی انجام دهی و به هر چیزی که بخواهی دست پیدا کنی.”

من به امریکا رفتم و نصایح او را بکار بردم و خوب هم جواب داد.

مادرش معتقد بود عقل بهتر از علم و ثروت است، چون عقل که باشد هردو بدست می‌آید. او معتقد بود که برای هیچ چیزی نباید ناراحت شد. بنظرم ما هم باید به نصایح ایشان گوش بدهیم!

رمز موفقیت از دید پروفسور چرمهینی

رحمت الله چرمهینی معتقد است برای موفقیت باید کار گروهی انجام داد. چون در گروه افراد از اشتباهات هم درس می‌گیرند و می‌توانند گستره مهارت‌های خود را بالا ببرند و به یکدیگر ایده بدهند تا با راه حل‌های موثرتری به موفقیت برسند. “اگر نتوانیم کارگروهی کنیم، محکوم به شکست هستیم.”

 

 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید
نظر خود را بنویسید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها