معرفی کتاب کار عمیق

کار عمیق یعنی با کمترین حواس‌پرتی روی کاری اصلی تمرکز کنید و توجه شما به‌طور کامل برای آن کار صرف شود. کارل نیوپورت در کتاب کار عمیق روی این موضوع تمرکز کرده و با مثال توضیح می‌دهد کار عمیق یک مهارت اکتسابی است که شما با تمرین می‌توانید به آن دست پیدا کنید. با کسب این مهارت، می‌توانید مطالب دشوار و پیچیده را در زمان کمتری یاد بگیرید و بسیار سریع‌تر به نتیجه برسید، نتایجی با کیفیت بالاتر!

کارل نیوپورت معتقد است که یک ویژگی مهم می‌تواند انسان‌های موفق را از انسان های ناموفق جدا کند. آن ویژگی مهم هم این است که هر فرد تا چه میزان می‌‌تواند ساعاتی از زندگی‌اش را به کار عمیق با تمرکز بالا و به دور از تمام حواس پرتی‌ها اختصاص دهد.

تعریف کار عمیق و کار کم عمق

تعریفی که نویسنده کتاب کار عمیق، کال نیوپورت ارائه می‌دهد، بدین‌گونه است:

«انجام فعالیت‌های حرفه‌ای در حالتی متمرکز و عاری از هرگونه حواس‌پرتی، به‌گونه‌ای که از ظرفیت‌های شناختی فرد در بیشترین شکل ممکن استفاده شود. این فعالیت‌ها باید به ایجاد ارزش جدید و تقویت مهارت‌ها منجر شوند و تکرار آن‌ها توسط افراد دیگر کار سختی باشد.»

همانطور که از این تعریف معلوم است، نیوپورت هر فعالیتی با تمرکز بالا را عمیق نمی‌داند. بلکه کار عمیق یعنی کارهای حرفه‌ای که با تمرکز صددرصدی انجام می‌شوند، هیچ سهل‌انگاری و حواس‌پرتی در آن وجود ندارد، ارزش آفرین هستند و موجب ارتقاب مهارت های فرد نیز می‌شوند.

حتما بخوانید:  اکسپرسیونیسم: درونت رو بیان کن، هرچه که هست

در مقابل این فعالیت‌ها، تعریف کار کم عمق قرار دارد که تقریبا همه انسان‌ها به‌طور روزمره آنها را انجام می‌دهند. یک فعالیت کم عمق، فعالیتی غیر مهارتی و غیرشناختی است که به راحتی و بدون هیچ تمرکزی هم می‌توان انجامشان داد و چه بسا که بتوان چند کار کم عمق را همزمان انجام داد.

کال نیوپورت در کتاب کار عمیق اشاره می‌کند که انسان ها هر چقدر به سمت کارهای کم عمق و سطحی بروند، به همان اندازه توانایی انجام کارهای عمیق در آنها کم می‌شود.

نویسنده در این کتاب با کمک تحقیق، قصه زندگی انسان‌های موفق و موثر و البته تجربه های شخصی خودش، ایده هایش را در مورد پاداش کار عمیق و چالش های این روش توضیح می‌دهد.

از توصیه‌های بی‌معنایی مثل اینکه اشخاص حرفه‌ای نباید در شبکه‌های اجتماعی باشند یا نباید اجازه بدهند حوصله‌شان سر برود خبری نیست. کار عمیق راهنمایی ضروری برای کسانی‌ است که می‌خواهند در دنیایی پر از هیاهو و حواس‌پرتی با حفظ تمرکز به موفقیت برسند.

کتاب کار عمیق یک سری توصیه‌های کاربردی است که مخاطب را به سفری در قصه‌های مهم و جالب می‌‎برد. مثل قصه کارل یونگ، که برای بهبود تمرکزش خانه‌ای سنگی در وسط جنگل می‌سازد، یا قصه یکی از پیشگامان شبکه‌های اجتماعی، که یک بلیت رفت‌وبرگشتِ آمریکا به ژاپن می‌خرد تا بتواند کتابش را در فراز ابرها و به دور از شلوغی‌ها بنویسد.

روش های پیشنهادی نیوپورت برای کار عمیق چیست؟

در کتاب کار عمیق، راهکارهای پیشنهادی برای اکتساب مهارت کار عمیق در دسته‌های زیر قرار گرفته و هر کدام به تفصیل توضیح داده می‌شود و برای هر کدام تکنیک‌هایی ارائه می‌شود.

حتما بخوانید:  معرفی کتاب هنر شفاف اندیشیدن

تکنیک‌هایی چون

  • پومودور

تکنیک مدیریت زمان در کتاب کار عمیق

کار عمیق: ماتریس آیزنهاور

  • اجتناب از زمان خاکستری

او هم‌چنین انجام کار عمیق را به چهار نوع و روش مختلف تقسیم می‌کند که شاید برایتان جالب باشد:

راهبانه (Monastic)

فرد اساساً‌ سبک زندگی‌اش را عوض می‌کند. از جامعه فاصله می‌گیرد و احتمالاً جز با گروهی اندک در ارتباط نیست. ابزارهای ارتباطی را محدود یا حتی حذف می‌‌کند و در همه‌ی تصمیم‌ها و انتخاب‌هایش به این نکته توجه می‌کند که فرصت داشتنِ خلوت، تمرکز فکری و انجام کار عمیق از او گرفته نشود.

دو سبکی (Bimodal)

به این شکل که شما در هر سال، چند هفته یا چند ماه را کاملاً از زندگی روزمره جدا می‌شوید و به کنجی خلوت می‌خزید و در آن‌جا با تمرکز کامل کارهایتان را انجام می‌دهید. سپس دوباره به دامن جامعه باز می‌گردید و روند عادی زندگی را دنبال می‌کنید. اگر نویسنده یا محقق باشید،‌ ممکن است بتوانید از چنین شیوه‌ای استفاده کنید. او یونگ را به عنوان نماد این سبک مطرح می‌کند. یونگ خانه‌ای روستایی در خارج از شهر داشته که زمان‌هایی که می‌خواسته کتاب بنویسد یا مطالعاتی عمیق انجام دهد، به آن‌جا پنا می‌برده است.

ریتمیک (Rhythmic)

در این روش، زمان مشخصی را در طول روز به تمرکز و کار عمیق اختصاص می‌دهید. مثلاً فرض کنید اگر به یادگیری زبان انگلیسی علاقه دارید،‌ هر روز صبح یک یا دو ساعت را به یادگیری زبان اختصاص می‌دهید و در این مدت، خود را از همه‌ی عوامل حواس‌پرتی مانند تلفن همراه دور می‌‌کنید. او در این‌جا تکنیک‌های ساده‌ای هم برای افزایش نظم پیشنهاد می‌کند. مثلاً می‌گوید روی دیوار کاغذی بچسبانید و روی آن، زنجیره‌ای از خانه‌های مربعی ترسیم کنید. هر روز که کار عمیق خودتان را انجام می‌دهید، یکی از آن خانه‌ها را سیاه کنید و تلاش کنید که این زنجیره جایی قطع نشود.

حتما بخوانید:  داستان کوتاه - شبی در نیورلئان

روزنامه نگاری (Journalistic)

این روش برای افراد حرفه‌ای مناسب است. دلیل نامگذاری آن هم است که چون روزنامه‌نگاران به خاطر ویژگی شغلی خود،‌ معمولاً‌ این امکان را ندارند که از پیش برنامه‌ریزی کنند و درباره‌ی زمان‌هایی که می‌خواهند به کار عمیق بپردازند تصمیم بگیرند. روزنامه‌نگار در میانه‌ی کارها و رویدادها و حواس‌پرتی‌هاست. پس هر زمان که فرصتی پیش آمد و چند ساعت برای تمرکز در اختیار داشت، از همان ساعات برای انجام کار عمیق استفاده می‌کند. واضح است که برای این کار مغز ما به نوعی «قدرت سوییچ کردن» نیاز دارد. یعنی باید بتواند به محض فراهم آمدن شرایط، ذهن را خالی و خلوت کرده و به سرعت روی کار عمیقی که مد نظر دارد متمرکز شود. به همین علت، نیوپورت معتقد است که اگر تا کنون تجربه‌ی کار عمیق نداشته‌اید، احتمالاً نمی‌توانید از این روش شروع کنید.

خرید کتاب کار عمیق 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید
نظر خود را بنویسید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها