بولت ژورنال و برنامه ریزی با آن

برنامه ریزی به روش بولت ژورنال

بولت ژورنال یک روش برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف بزرگ و کوچک ماست. به‌عبارت دیگر، بولت ژورنال یک دفتر برنامه‌ریزی نظام‌مند و کاملا شخصی است که فعالیت‌ها، اهداف و برنامه‌های ما را به‌طور سازمان‌یافته و خلاقانه در خود جای می‌دهد.

تنها چیزهایی که واقعا برای شروع بولت ژورنال خود نیاز دارید، یک عدد دفترچه و یک خودکار است.

 

بولت ژورنال

چگونه بولت ژورنال خودم را شروع کنم؟

آیا شما هم جز افرادی هستید که دوست دارند در راس امور باشند و روی اوضاع کنترل نسبی داشته باشند؟ برنامه ریزی می‌کنید اما نمی‌توانید به آن عمل کنید؟ من هم قبلا اینطور بودم و روزهای من در حالت سردرگمی و کمی سرخوردگی سپری می‌شد. هیچ سیستم برنامه ریزی روی من جواب نمی‌داد و من در میان انبوهی از یادداشت‌هایی که به این در و دیوار می‌چسباندم و انبود کارهای نیمه تمام و کتاب ‌های نصفه رها شده بودم. چیزی که در نهایت مرا به روال خوبی برگرداند سیستم برنامه ریزی به روش بولت ژورنال بود.

در این مقاله قصد دارم به‌صورت جامع به شما نشان دهم که بولت ژورنال چیست، چگونه یک دفتر بولت ژورنال طراحی کنید و اینکه برنامه ریزی بولت ژورنال چطور به شما در سازماندهی اموراتتان کمک می‌کند.

بولت ژورنال چیست؟

به‌طور خلاصه، بولت ژورنال یک سیستم قوی برای یادداشت برداری، نوشتن چک لیست و برنامه‌ ریزی خلاقانه و پیشگامانه است.

چگونه برنامه ریزی را شروع کنیم؟ آموزش گام به گام برنامه ریزی با بولت ژورنال

وسیله های مورد نیاز برای ساختن بولت ژورنال

دفتر: معمولا از دفترهای نقطه ای برای بولت ژورنال استفاده می‌شود ولی من به شخصه دفتر های شطرنجی را ترجیح می‌دهم، چرا که نقطه های نوشته ها با نقطه های دفتر قاطی می‌شود. این مورد به خصوص برای زبان فارسی پیش می‌آید.

حتما بخوانید:  بعد از تغییر آدرس در آلمان چه‌کارهایی باید انجام بدهیم؟

خودکار

خط کش

ماژیک براش (اختیاری)

چسب واشی

روان نویس نوک نمدی یا فاین لاینر

استیکرها

 

وسایل خود را جمع کنید: برای شروع به هیچ وسیله فانتزی نیاز ندارید، اما داشتن لوازم مناسب می‌تواند به شما انگیزه دهد و کمک تان کند. ولی در واقع تنها چیزی که برای شروع به آن نیاز دارید یک خودکار و یک دفترچه یادداشت است. بقیه چیزها اضافی و اختیاری هستند.

یک فهرست بسازید: در صفحه مربوط به فهرست قرار است تمامی صفحات بولت ژورنال خود را لیست کنید تا دسترسی به آن ها برای شما راحت‌تر شود. برای ایجاد یک فهرست اولیه، تنها کاری که باید انجام دهید این است که دو ستون ایجاد کنید. در ستون سمت راست « عنوان صفحه » و در ستون سمت چپ «شماره صفحه» ی مورد نظر را وارد کنید. البته لازم نیست این فهرست در ابتدای کار کامل باشد. هر زمان که صفحه جدیدی در بولت ژورنال خود ایجاد می‌کنید آن را در این فهرست هم وارد کنید.

یک صفحه با اسم کلید ایجاد کنید: بولت ژورنال شما محصول خلاقیت خود شماست و احتمالا نمادهایی که شما برای نشان دادن چیزهای مختلف استفاده می‌کنید منحصر به خود شماست. تمام نمادهایی که در بولت ژورنال خود استفاده می‌کنید را همراه با معنای آن در این صفحه بنویسید.

سالنامه – صفحه اهداف و برنامه های سالیانه: مهم نیست که از کدام ماه شروع به ژورنال نویسی می‌کنید. اهداف بلند مدت و برنامه‌هایی که قصد دارید تا پایان سال آنها را انجام دهید در این صفحه بنویسید.

صفحه ماه نامه در بولت ژونال

ماه ها را با یک صفحه طراحی مرتبط با هر ماه از همدیگر جدا کنید.

حتما بخوانید:  یادگیری اصطلاحات آلمانی

اولین ماهنامه خود را ایجاد کنید: بعد از سالنامه، اینک نوبت به اهداف و برنامه های ماهیانه رسیده است. برای نگارش ماهنامه دو فرمت رایج وجود دارد: تقویم یا لیست.

صفحه هفتگی و روزانه در بولت ژورنال:

صفحات هفتگی و روزانه قلب هر بولت ژورنالی هستند، اما ظاهر آنها می‌تواند از فردی به فردی دیگر زمین تا آسمان متفاوت باشد. همچنین بسته به سلیقه و برنامه‌هایتان می‌توانید این دو را باهم ترکیب کنید یا از هر کدام به طور مستقل استفاده کنید.

استفاده از روش بلوک های زمانی

صفحه فهرست خود را به روزرسانی کنید: فهرست شما تنها در صورتی به درد می‌خورد که آن را به روزرسانی کنید.

بولت ژورنال خود را با توجه به روحیات خودتان طراحی و خوشگل کنید: انواع مختلفی بولت ژورنال وجود دارد. برخی فانتزی هستند و برخی ساده. این کاملا به شما بستگی دارد که صفحات بولت ژورنالتان چه شکل و فضایی داشته باشد، اما یادتان باشد آن را از آنِ خود کنید. چرا که یکی از بهترین ویژگی‌ها و مزیت‌های بولت ژورنال نسبت به دفترهای پلنر (دفترهای برنامه ریزیِ آماده) انعطاف‌پذیری آن است، پس چیزهای مختلف را روی آن امتحان کنید. این حتی به نوعی تمرین خلاقیت نیز به حساب می‌آید.

روزانه به بولت ژورنال خود سر بزنید: در حقیقت برنامه ای که در اول ماه یا هفته نوشته می‌شود به خودی خود ارزش و کارآیی چندانی ندارد و این شما هستید که با به روزرسانی مداوم به آن ارزش می‌دهید. اگر می‌خواهید که بولت ژورنال روی شما جوا ب دهد، باید حتما روزانه به آن سر بزنید.

توضیحات بیشتر:

اگر شما هم مثل من انبوهی از ایده ها، نکات، یادداشت ها، فهرست ها و موارد مشابه را روی تکه های کاغذ می‌نویسید و این ور و آن ور می‌گذارید یا گوشی مویابلتان پر است اسکرین‌شات هایی که قرار است روزی آنها را بررسی کنید و از همه اینها بدتر ایده هایی که به ذهنتان می رسد و همانجا می‌ماند و گرد رویش می‌نشیند، در ادامه با من همراه باشید تا چند نکته را به شما بگویم

حتما بخوانید:  معروف ترین غذاهای ملل در سراسر دنیا (با دستور پخت)

اول اینکه آن تکه کاغذها اغلب گم و گور می‌شوند و شمال غالبا اطلاعات آن‌ها را از دست می‌دهید و عملا آورده‌ای برای شما ندارند.

اسکرین‌شات ها هم غالبا بلااستفاده رها می‌شوند تا زمانی که گوشی شما خطای کمبود حافظه دهد. سپس اولین کاری که می‌کنید تمام اسکرین شات های خود را select all می‌کنید و حذفشان می‌کنید. انگار نه انگار که یک روزی به دلیل نکته مهم و جالب توجهی آن را ثبت کرده بودید.

در ایده ها و فکرهایی که در گوشه ذهن جایشان می‌گذاریم نه تنها خود ایده به تدریج کمرنگ و نابود می‌شود بلکه این سایه‌های کمرنگ و پررنگ ای ایده ها ذهن را شلوغ می‌کند و روی کیفیت کارهایی که هم اکنون در دست اجرا دارید تاثیر می‌گذارد.

حال راه حل چیست؟

راه حل‌های مختلفی وجود دارد، مانند ثبت این موارد در یک تقویم، استفاده از اپلیکیشن های to do list و موارد مشابه. اما از نظر من تنظیم یک بولت ژورنال و اختصاص صفحه‌ای به هر کدام از این موارد بهترین راه حل است. چرا؟

اولا اینکه همه برنامه‌ها، اهداف، ایده‌ها و اطلاعات حیاتی خود را یک دفتر جمع می‌کنید و این دفتر به یک همدم و منبع برای شما تبدیل می‌شود و دیگر لازم نیست انرژی اضافی برای فکر کردن به این موضوع که فلان اطلاعات را کجا ممکن است ذخیره کرده باشید، صرف کنید. دوما از آنجایی که این دفتر مختص شماست، می‌توانید خلاقیت های خود را در آن پیاده کنید(حتی اگر نقاش خوبی نیستید) و این حس خوبی به شما می‌دهد.

صفحات مفید دیگر در بولت ژورنال:

  • ردیاب عادت ها
  • صفحه سپاسگزاری
  • صفحه کتاب
  • صفحه فیلم
  • ردیاب حال
  • تقویم مناسبت های مهمِ شما
  • ردیاب پریود بانوان
  • صفحه دخل و خرج

 

منابع:

https://littlecoffeefox.com/how-to-start-your-very-own-bullet-journal/

https://www.goodhousekeeping.com/life/g30243742/bullet-journal-bujo-ideas/

 

 

 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید
نظر خود را بنویسید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها