ویزای مهارت و تخصص بزرگ‌ترین، برنامه مهاجرتی استرالیا

استرالیا کوچک‌ترین قاره و ششمین کشور پهناور جهان است و از معدود کشورهایی است که علاوه بر اقتصاد پیشرفته و زیرساخت‌های غنی دارای موقعیت‌های شغلی بسیار عالی برای مهاجرت است. همانطور که در مقاله راه های مهاجرت به استرالیا گفته شد، از روش های مختلفی می‌توان به استرالیا مهاجرت کرد؛ اما محبوب‌ترین و بزرگ‌ترین نوع مهاجرت به استرالیا، مهاجرت کاری و ویزای مهارت و تخصص استرالیا به سرزمین شگفت‌انگیز کانگوروها است.

اگر شغل و تخصص شما در لیست مشاغل مورد نیاز کشور استرالیا قرار دارد و در سیستم امتیازبندی استرالیا حداقل 60 امتیاز بگیرید، به‌راحتی می‌توانید برای مهاجرت کاری به استرالیا اقدام کنید؛ بنابراین اگر رؤیای مهاجرت به استرالیا را دارید، احتمالاً زمان آن فرا رسیده است که به این نوع مهاجرت یعنی مهاجرت با استفاده از ویزای مهارت و تخصص نگاه دقیق‌تری داشته باشید بنابراین برای دریافت اطلاعات کاملی در مورد این نوع مهاجرت تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

معرفی انواع ویزا مهارت و تخصص به استرالیا

معرفی انواع ویزا مهارت و تخصص به استرالیا

با شروع پاندمی کرونا برنامه مهاجرت دولت استرالیا بر دسته‌های ویزاهایی متمرکز است که به اقتصاد این کشور کمک کند و اولویت با گروه‌هایی است که باعث رشد اقتصادی، کارآفرینی و سرمایه‌گذاری در استرالیا می‌شود.

ویزای اسکیل ورکر که در فارسی به نام ویزای مهارت و تخصص شناخته می‌شود، یکی از بهترین و معروف‌ترین ویزاهای کشور استرالیا است. این نوع ویزا تنوع و گستردگی زیادی دارد. شما باید نسبت به شرایط خود یک ساب کلاس (زیرمجموعه) از آنها را انتخاب کنید. این که شما از چه زیرمجموعه‌ای برای ویزای کار استرالیا اقدام می‌کنید بستگی به امتیازات و تخصص فردی‌تان دارد. در ادامه با معرفی انواع ویزا مهارت و تخصص خواهیم پرداخت.

  1. ویزای مهارت و تخصص استرالیا از نوع نیروی کار منتخب کارفرما (Subclass 186): با این نوع ویزا شما از طرف کارفرمای خود در استرالیا دعوت به کار می‌شوید و می‌توانید همراه با اعضای خانواده خود اقامت دائم بگیرید و در استرالیا زندگی، کار و تحصیل کنید.
  2. ویزای مهارت و تخصص استرالیا از نوع طرح حمایت مالی منطقه‌ای (subclass 187): با داشتن این ویزا شما از طرف کارفرمای خود در یکی از مناطق کم‌جمعیت استرالیا دعوت به کار می‌شوید.
  3. ویزای مهارت و تخصص استرالیا از نوع ویزای نیروی ماهر مستقل (subclass 189): با این ویزا شما می‌توانند اقامت دائم استرالیا را بگیرید و بعد از 5 سال برای شهروندی اقدام کنید. حداقل امتیاز برای درخواست این ویزا 65 است.
  4. ویزای مهارت و تخصص استرالیا از نوع ویزای نیروی ماهر منتخب (subclass 190):اگر شما از طرف یک اسپانسر ایالتی دعوت‌نامه دریافت کنید و شغل شما باید در زیرگروه‌های شغلی STSOL یا MLTSS باشد شامل حال دریافت این ویزا خواهید بود.

نوع ویزای نیروی ماهر منتخب

5. ویزای مهارت و تخصص استرالیا از نوع ویزای موقت مهارت‌آموزی (subclass 407): با گرفتن این ویزا شما اجازه دارید به مدت 2 سال در این کشور با یادگیری مهارت‌های شغلی موردنیاز کار کنید. بعد از دریافت این ویزا شما می‌توانید آن را به اقامت دائم تبدیل کنید.

  1. ویزای مهارت و تخصص استرالیا از نوع ویزای موقت کمبود نیروی ماهر TSS (subclass 482): شما می‌توانید با گرفتن این ویزا برای مشاغلی که در استرالیا با کمبود نیروی ماهر مواجه است، اقدام کنید.
  2. ویزای موقت فارغ‌التحصیلی (subclass 485):اگر شما فارغ‌التحصیل یکی از رشته‌های موردنیاز استرالیا برای کار هستید می‌توانید با داشتن این ویزا تا 18 ماه در این کشور کار کنید.
  3. ویزای موقت نیروی کار ماهر منطقه‌ای (subclass 489): یکی دیگر از ویزاهای موقت در استرالیا ویزا مخصوص نیروی کار ماهر که با اعتبار 4 ساله، اجازه اشتغال در یکی از مناطق کم‌جمعیت استرالیا را به شما می‌دهد.
  4. ویزای موقت نیروی کار منطقه‌ای (subclass 491): اگر شما از سمت سازمان‌های دولتی، منطقه‌ای و یا افراد حقوقی برای کار در مناطق کم‌جمعیت در استرالیا انتخاب شوید این ویزا به شما داده می‌شود.
  5. ویزای موقت نیروی کار ماهر حمایت شده منطقه‌ای (subclass 494):اگر شما بتوانید به‌عنوان اسپانسر مالی از کارفرمایانی که در مناطق خاصی از استرالیا که نیروی کار در آن‌ها کمیاب است دعوت‌نامه دریافت کنید این ویزا به شما تعلق می‌گیرد و مدت اعتبار آن 5 سال است که بعد از 4 سال امکان تغییر آن به اقامت دائم را خواهید داشت.

اگر درباره مهاجرت به کشور کانادا نیز به دنبال اطلاعات هستید، مقالات راه های مهاجرت به کانادا، ویزای اکسپرس اینتری و ویزای مهاجرت استانی به کانادا می‌تواند اطلاعات خوبی برای شما داشته باشد.

دریافت ویزای مهارت و تخصص استرالیا

دسته‌بندی مشاغل در استرالیا چگونه است؟

اگر شما متقاضی مهاجرت کاری به استرالیا هستید، باید برای دریافت ویزای مهارت و تخصص حداقل سه سال در 10 سال گذشته، در یکی از گروهای شغلی زیر سابقه کار داشته باشید:

  • لیست مهارت‌های استراتژیک میان‌مدت و بلندمدت (MLTSSL): این گروه قبلاً به‌عنوان لیست مشاغل ماهر (SOL) شناخته می‌شد. این فهرست شامل نزدیک به 216 شغل است. در این لیست مشاغلی ذکر شده است که در حال حاضر تقاضای زیادی در استرالیا دارند.
  • لیست مشاغل کوتاه‌مدت (STSOL): یک لیست کامل که شامل تمام مشاغل مورد تقاضا در ایالت‌ها و مناطق استرالیا است. این لیست توسط وزارت اشتغال هم‌زمان با وزارت امور داخلی تعیین می‌شود. بر اساس نیاز و تقاضای فعلی، لیست STSOL برای ویزای 190 بررسی شده و پس از هر 6 ماه به‌روز می‌شود. به‌خاطر داشته باشید که مشاغلی که فقط در لیست STSOL ذکر شده‌اند واجد شرایط ویزای 189 نیستند.
  • فهرست مشاغل منطقه‌ای تعیین شده (ROL): این لیست با داشتن 77 شغل، باهدف رفع نیازهای مناطق کم‌جمعیت و با امکانات کمتر استرالیا تعیین شده است. این لیست شغلی برای برخی از برنامه‌های کلیدی ویزای مهارت و تخصص معتبر در زیرمجموعه ویزای 491 است.

امتیازبندی ویزای مهارت و تخصص استرالیا

نحوه امتیازبندی برای دریافت ویزای مهارت و تخصص استرالیا چگونه است؟

متقاضیان مهاجرت کاری به استرالیا برای دریافت ویزای مهارت و تخصص باید امتیاز لازم را به دست آوردند. این معیارها از سن تا تجربه کار امتیازات متفاوتی دارند، حداقل امتیاز موردنیاز 60 امتیاز است. در ادامه به‌تفصیل نحوه اعطای امتیاز برای ویزای مهارت و تخصص را خواهیم گفت.

امتیاز سنی موردنیاز برای ویزای مهارت و تخصص استرالیا:

بر اساس گروه سنی افراد بین 25 تا 32 سال بیشترین امتیاز را کسب می‌کنند. درحالی‌که افراد 45 ساله و بالاتر امتیازی ندارند. جزئیات امتیازات گروه سنی به شرح زیر است:

  • 18 تا 24 سال: 25 امتیاز؛
  • 25 تا 32 سال: 30 امتیاز؛
  • 33 تا 39 سال: 25 امتیاز؛
  • 40 تا 44 سال: 15 امتیاز.

امتیاز مهارت در زبان انگلیسی برای دریافت ویزای مهارت و تخصص استرالیا:

اکثر متقاضیان مهاجرت کاری به استرالیا ملزم به شرکت در آزمون بین‌المللی سیستم زبان انگلیسی (IELTS) هستند. کسانی که از کشورهای بومی انگلیسی‌زبان هستند و متقاضیانی که مدرک عالی (معادل لیسانس استرالیا یا مدرک بالاتر) از دانشگاهی دریافت کرده‌اند که زبان اصلی آنها انگلیسی است، نیازی به شرکت در آزمون مهارت زبان انگلیسی ندارند. بااین‌حال، برای درخواست امتیاز برای مهارت‌های زبان انگلیسی برتر یا مسلط، همه متقاضیان باید در آزمون آیلتس شرکت کنند.

  • آیلتس 6: 0 امتیاز؛
  • آیلتس 7: 10 امتیاز؛
  • آیلتس 8: 20 امتیاز.

امتیاز سابقه کار برای دریافت ویزای مهارت و تخصص استرالیا:

به متقاضیان مهاجرت کاری به استرالیا، امتیازاتی برای تجربه اشتغال در استرالیا یا کشور دیگر تعلق می‌گیرد. البته این سابقه کار باید در یک شغل مرتبط به یکی از لیست‌های فوق‌الذکر استرالیا یا مشاغلی باشد که با کسب امتیاز برای استخدام متخصص ارتباط تنگاتنگی دارد و باید در ده سال گذشته کسب شده باشد.

امتیازها به طور جداگانه برای تجربه استخدامی ماهر در استرالیا و سایر نقاط تعلق می‌گیرد. امتیازات هر دو جدول را می‌توان با هم ترکیب کرد، اما حداکثر مجموع امتیاز برای مشاغل ماهر 20 امتیاز است.

سابقه کار در خارج از استرالیا:

  • کمتر از 3 سال: 0 امتیاز؛
  • 3 تا 5 سال: 5 امتیاز؛
  • 5 تا 8 سال: 10 امتیاز؛
  • بیشتر از 8 سال: 15 امتیاز.

سابقه کار در داخل استرالیا:

  • کمتر از 1 سال: 0 امتیاز؛
  • 1 تا 3 سال: 5 امتیاز؛
  • 3 تا 5 سال: 10 امتیاز؛
  • 5 تا 8 سال: 15 امتیاز؛
  • بیشتر از 8 سال: 20 امتیاز.

امتیاز برای تحصیلات برای دریافت ویزای مهارت و تخصص استرالیا:

این امتیاز فقط برای بالاترین مدرک تحصیلی متقاضی تعلق می‌گیرد. به‌عنوان‌مثال، اگر شما دارای مدرک دکترا و لیسانس هستید، فقط برای دکترا امتیاز دریافت خواهید کرد. به‌منظور کسب این امتیاز، هر مدرک تحصیلی باید مربوط به شغل موردنظر شما باشد همچنین باید با مدارک استرالیا قابل‌ مقایسه باشد. این امر معمولاً در طول ارزیابی مهارت‌های شغل موردنظر تأیید می‌شود.

  • برای فوق‌دیپلم یا معادل آن: 10 امتیاز؛
  • کارشناسی: 10 تا 15 امتیاز؛
  • کارشناسی ارشد: 15 امتیاز؛
  • برای دکتری: 20 امتیاز؛
  • تحصیل در استرالیا حداقل ۲ سال در مقطع کارشناسی ارشد یا در یکی از مراکز آموزشی مورد تایید این کشور: 10 امتیاز

مهاجرت کاری استرالیا

بعد از دریافت ویزای مهارت و تخصص چطور در استرالیا کار پیدا کنیم؟

کاریابی با استفاده از مؤسسات مهاجرتی: شما می‌توانید برای پیداکردن شغل موردنظر و انجام امور مربوط به آن، از طریق مؤسسات مهاجرتی اقدام نمایید و با ریسک کمتر و خیال راحت، بدون دغدغه کاریابی را به عهده این مؤسسات بسپارید.

کاریابی با ثبت درخواست در وب‌سایت‌های کاریابی در استرالیا: شما می‌توانید با استفاده از معروف‌ترین وب‌سایت‌های کاریابی آنلاین در استرالیا مانند:

برای شغل موردنظر خود درخواست بفرستید، تا در نهایت یکی از آن‌ها پذیرفته شوید.

سخن پایانی

جزیره پهناور و زیبای استرالیا با داشتن نظام اجتماعی پویا و دولتی کارآمد، یکی از بهترین و پیشرفته‌ترین کشورهای جهان برای کار و زندگی است؛ به همین خاطر سالانه افراد زیادی با روش‌های مهاجرتی مختلف از جمله مهاجرت از طریق ویزای مهارت و تخصص به این کشور مهاجرت می‌کنند. در واقع ویزای مهارت و تخصص بزرگ‌ترین برنامه مهاجرتی استرالیا در سال‌های اخیر بوده است و اگر شما هم قصد مهاجرت به استرالیا را دارید، می‌توانید از طریق ویزای ۱۸۹، ۱۹۰ و ۴۸۹ و سایر ویزاها و شرایط گفته شده در این مقاله برای مهاجرت به استرالیا اقدام کنید و زندگی جدیدی را با شرایط بهتر اقتصادی و رفاه بیشتر در این کشور خوش آتیه آغاز کنید.

نکته: اگر به مهاجرت به ترکیه فکر می‌کنید، مطالعه مقاله راه های مهاجرت به ترکیه می‌تواند اطلاعات بسیار مفیدی برای شما داشته باشد.

حتما بخوانید:  مهاجرت به استرالیا در 2022 و صفر تا صد شرایط آن
این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید
نظر خود را بنویسید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها