معرفی کتاب – قلندر و قلعه

برخی از کتاب‌ها نیرویی مرموز و ناگفتنی در خود دارند، که بعد از اینکه خواندیم و نشاندیمش در کتابخانه، حس می‌کنیم در درون قلب‌مان چیزی پیدا شده، گویا از درون کلمات و جملات آن کتاب نیرویی، فکری، چیزی به روح ما سرایت کرده، حال خوشی داریم و آماده ایم انسان بهتری باشیم.

کتاب «قلندر و قلعه» از آن دست کتاب‌هاست.

آقای دکتر یثربی، این اثر را در باب زندگی شیخ اشراق، سهروردی تألیف کرده، یک زندگی‌نامه‌ی داستانی که به سنت آثار قدیم به سی فصل تقسیم شده و در ابتدای هر فصل دو سه بیت شعر، متناسب با حال و هوای آن بخش از کتاب قرار داده شده.

سهروردی، جوانی بوده که تنها سی و شش سال عمر کرده. این دوران کوتاه برای ایجاد تحول در تاریخ و فرهنگ یک ملت بیش از حد کم و محدود است، اما او با آن کوشش عجیب و نیروی معنوی قابل احترام موفق شده بسیاری از دقایق حکمت خسروانی را از آتشکده‌های ویرانه‌ی قدیمی جمع آوری کند و با موبدان زرتشتی گفتگو نماید و این حکمت باستانی را با عرفان اسلامی بیامیزد، تا حکمت اشراق متولد گردد.

شهاب الدین سهروردی را فیلسوف و عارف می‌دانند و متونی که وی تحت عنوان عشق نگاشته همچنان پس از گذشت هشتصد سال در شمار شیرین‌ترین و عمیق‌ترین نوشته‌های فارسی می‌شمارند.

مطالعه‌ی قلندر و قلعه، ضمن شیرینی و گرمی کم‌نظیر ساختار اثر، اطلاعات جالبی در خصوص زندگی آن نابغه‌ی شهیر به مخاطب خواهد داد.

خرید کتاب قلندر و قلعه

حتما بخوانید:  برنادت سوبیرو، دوشیزه‌ی گمنامی که به حریم فرشتگان راه یافت
این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید
نظر خود را بنویسید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها