هزینه زندگی در سوئد در سال 2022

هزینه زندگی در سوئد به نسبت سایر کشورها کمی گران است. به همین دلیل اگر مراقب نباشید، مخارج ماهیانه شما می‌تواند بسیار بالا شود.

گاها پیش می‌آید افرادی که از خارج وارد سوئد می‌شوند، با افزایش قیمت‌ها راحت سازگار نشوند. ما اینجا هستیم تا با تقسیم هزینه‌های زندگی در سوئد به آسان‌تر کردن زندگی شما کمک کنیم.

هزینه زندگی در سوئد به‌طور کلی 1800 یورو در ماه تخمین زده می‌شود، با ما همراه باشید تا جزئیات و بخش‌های مختلف این هزینه را بررسی کنیم.

این رقم یک عدد کلی است و عوامل مختلفی در تعیین آن نقش دارند. خواندن کل مقاله بسیار مهم است، زیرا در مورد هزینه‌های زندگی ماهیانه و مواردی که باید در نظر گرفته شود، نکات مهمی گفته شده است.

با مطالعه این مقاله کاملا متوجه می‌شوید که ماهانه چقدر باید برای زندگی در شهرهای بزرگ مانند استکهلم، گوتنبرگ یا مالمو و همچنین شهرها و روستاهای کوچکتر در سوئد، بودجه داشته باشید.

درک هزینه زندگی در سوئد

قبل از رسیدن به حساب و کتاب واقعی – که برای اکثر مردم کمی بالا به نظر می‌رسد – لازم به ذکر است که اگرچه قیمت‌ها در اینجا واقعاً بالاتر است اما در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی حقوق‌ها هم بالاتر هستند.

حداقل دستمزد توسط دولت تعیین نشده است، اما حتی کار در مک‌دونالد باعث می‌شود که شما در هر ساعت حدود 14 یورو درآمد داشته باشید، این درحالیست که میانگین حقوق در این کشور (دریافت حقوق منزل- take home pay) حدود 2500 یورو است که جز بیشترین درآمدها در اروپاست.

نکته مهم اینست که اگر هزینه زندگی در مقایسه با کشورهای دیگر بیشتر است، حقوق‌ها هم متناسب با هزینه زندگی ایجاد می‌شود. در اکثر موارد پیدا کردن شغلی با درآمد بالا سخت نیست و به شما اجازه می‌دهد در سوئد زندگی درخوری داشته باشید.

با در نظر گرفتن همه این موارد، بیایید ببینیم برای «زندگی مناسب» ماهیانه چقدر باید هزینه کنید.

هزینه ماهانه زندگی در سوئد

توجه داشته باشید که میزان بودجه‌ ماهیانه از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است. اما این رقم‌ها برای افرادیست که به دنبال یک زندگی عادی باشند( نه زیادی لوکس و نه زیادی سطح پایین).

نکته: اگرچه واحد پول سوئد SEK (کرون سوئد) است، من تمام قیمت‌ها را به یورو فهرست می‌کنم، زیرا ارتباط با آن آسان‌تر خواهد بود.

حتما بخوانید:  وحید آرین برنده جایزه بهترین پزشک بریتانیا

هزینه مسکن و اقامت در سوئد

از بین تمام هزینه‌های ماهانه، محل اقامت احتمالا بزرگترین هزینه را به خود اختصاص می‌دهد. اجاره در سوئد ارزان نیست و قیمت خرید ملک حتی بالاتر است. اما فعلاً به اجاره‌ها می‌پردازیم:

بسته به ملک، اجاره ماهانه در سوئد به اینصورت خواهد بود:

اتاق مشترک در یک آپارتمان: حدود 450 یورو در ماه

آپارتمان 1 خوابه (به تنهایی): 700 تا 1200 یورو در ماه (بسته به موقعیت مکانی)

آپارتمان 2 خوابه: حدود 1500 در ماه

به طور کلی، قیمت‌ها در بزرگترین شهرهای سوئد (استکهلم، گوتنبورگ و مالمو) بالاتر است، اما تفاوت‌ها زیاد نیست. بنابراین قیمت‌های فوق را می‌توان بصورت میانگین در سراسر کشور در نظر گرفت.

هزینه‌های آب و برق در سوئد

برخلاف بسیاری از کشورهای دیگر، در سوئد معمولاً خدمات آب و برق در اجاره گنجانده می‌شود.

قبل از اجاره کردن خانه حتما به این موضوع توجه کنید: اگرچه این یک قانون طلایی است، اما گاهی فقط برخی از خدمات و گهگاه هیچ کدام در اجاره گنجانده نمی‌شوند.

قطعاً به این جزئیات توجه کنید، زیرا می‌تواند تأثیر زیادی بر بودجه ماهیانه داشته باشد.

اگر مجبور به پرداخت هزینه‌های آب و برق هستید، باید چیزی شبیه به آنچه در زیر پیشنهاد می‌کنیم را بپردازید:

برای برق، گرمایش، آب و گاز: حدود 100 یورو در ماه، بسته به مصرف و معمولاً در طول زمستان بیشتر است.

اینترنت و تلویزیون: 40 یورو در ماه

موبایل: حدود 35 یورو برای تماس‌های محلی نامحدود و 10 گیگابایت اینترنت

هزینه آب و برق در سوئد کمتر از سایر کشورهای اسکاندیناوی مانند نروژ است.

اگر مراقب مصرف‌تان نباشید، آن‌ها می‌توانند سر به فلک بکشند، به خصوص در طول زمستان: مثلا اگر با شلوارک و تی شرت در داخل خانه بمانید، در حالی که هوای بیرون -20 درجه سانتیگراد است، انتظار داشته باشید که هزینه بیشتری بپردازید.

مخارج یک ماه در سوئد

هزینه غذا در سوئد

بعد از اجاره، هزینه‌های غذا معمولاً دومین هزینه بزرگ در بودجه ماهانه شماست و در سوئد، جایی که قیمت غذا بسیار بالا است، کارها برای شما آسان نخواهد شد.

برآورد هزینه‌های ماهانه این دسته همیشه بسیار دشوار است، زیرا براساس عادات غذایی می‌تواند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت باشد.

من سعی می‌کنم از چند میانگین در اینجا استفاده کنم، اما ابتدا به بعضی از قیمت‌های واقعی چیزهایی که می‌توانید در فروشگاه‌ها بخرید نگاهی بیندازیم:

  • 1 لیتر شیر – 1.1 یورو
  • 1 قرص نان – 2.2 یورو
  • 12 تخم مرغ – 2.5 یورو
  • پنیر محلی (1 کیلوگرم) – 10 یورو (اگرچه قیمت‌ها بسیار متفاوت است)
  • سینه مرغ (1 کیلوگرم) – 8.8 یورو
  • سیب زمینی (1 کیلوگرم): 1 یورو
  • گوجه فرنگی (1 کیلوگرم): 2.6 یورو
  • سیب (1 کیلوگرم): 2.5 یورو
  • موز (1 کیلوگرم): 2 یورو
  • پرتقال (1 کیلوگرم): 2 یورو
  • آب بطری (1.5 لیتر): 1.4 یورو
  • آبجو (عرضه شده در فروشگاه): 1.5 یورو
  • شراب (عرضه شده در فروشگاه): 10 یورو (قیمت ها بسیار متفاوت است، قیمت ذکر شده را به عنوان میانگین در نظر بگیرید)
حتما بخوانید:  خانه سوسیالی: چگونه در آلمان خانه سوسیالی اجاره کنیم و گواهی WBS بگیریم؟

توجه: فصلی بودن در مبحث غذا مطرح می‌شود، قیمت‌ها در طول زمستان بالا می‌رود و در تابستان و به خصوص پاییز، حداقل در مورد سبزیجات، قیمت‌ها افزایش می‌یابد. اما قیمت غذا به طور کلی در سوئد بالاست.

هزینه بیرون غذا خوردن در سوئد

وقتی نوبت به غذا خوردن در بیرون می‌رسد، چیزها خیلی ارزان‌تر نمی‌شوند، اما می‌توانید مکان‌هایی با قیمت‌های مناسب پیدا کنید. در اینجا چیزی است که باید انتظار پرداخت را داشته باشید:

  • غذا برای 2 نفر در رستوران معمولی، با نوشیدنی شامل: 28 تا 38 یورو
  • غذای 2 نفره در یک رستوران بهتر، با نوشیدنی شامل: 70 یورو
  • آبجو در رستوران: 7 یورو
  • بطری آب میوه: 2.5 یورو
  • کاپوچینو یا لاته: 3.5 یورو
  • بسته بندی فلافل: 5 یورو

در مجموع، فکر می‌کنم میانگین بودجه برای مصرف غذای بیرون، برای یک فرد مجرد، چیزی حدود 450 یورو در ماه است. این قیمت همه غذاها را پوشش می‌دهد – که بیشتر در خانه پخته می‌شوند، به همراه برخی از قهوه‌های بیرون از خانه و قهوه‌های آماده.

هزینه های زندگی در سوئد

هزینه‌های دیگر

هزینه‌های بسیار دیگری نیز وجود دارد که هر ماه خواهید داشت، اما ثابت نیستند.

خرید لباس جدید، خرید مواد مصرفی، شاید رفتن به باشگاه یا تئاتر یا سینما، به علاوه هزینه‌های مربوط به حمل و …

تخمین این موارد حتی دشوارتر است، بنابراین در زیر برخی از قیمت‌هایی را که باید در سوئد برای چیزها و خدمات مختلف بپردازید، فهرست می‌کنم:

  • 1 بلیط برای حمل و نقل عمومی: 2.5 یورو
  • کارت حمل و نقل عمومی ماهیانه: 70 یورو
  • بنزین: 1.5 یورو در لیتر
  • بلیط فیلم: 11.5 یورو
  • عضویت در باشگاه (1 ماه): 30 یورو

سوئد: مجموع هزینه‌های ماهانه

نگاه کردن به اعداد مختلف کمک زیادی نمی‌کند، احتمالاً دوست دارید یک عدد کلی بدانید تا از آن به عنوان راهنما استفاده کنید و این دقیقاً همان چیزی است که من قصد ارائه آن را دارم.

برای یک فرد مجرد که زندگی مناسبی دارد، بیشتر در خانه غذا می‌خورد و فقط 1 تا 2 بار در هفته بیرون می‌رود، بودجه‌ای در حدود این مقدار را پیشنهاد می‌کنم:

  • اجاره و خدمات (شامل اینترنت و تلویزیون): 1000 یورو در ماه
  • غذا، غذاخوری و سرگرمی: 450 یورو در ماه
  • سایر هزینه ها: 350 یورو در ماه
حتما بخوانید:  ساره خواجه نوری از چهره های برتر فارسی زبان در دنیا

= مجموع: 1800 یورو در ماه

اگر می‌خواهید زندگی بهتری داشته باشید، بیشتر اوقات بیرون غذا بخورید(و غذای بهتری داشته باشید)، همچنین در یک منطقه بهتر زندگی و شاید ماشین شخصی خود را رانندگی کنید، بودجه ای بین 2200 تا 2500 یورو در ماه مناسب است. در اینصورت مانند خانواده سلطنتی زندگی نخواهید کرد، اما هر روز رشته فرنگی فوری هم نمی‌خورید.

اگر شریک زندگی دارید، همه چیز کمی ارزان‌تر می‌شود: هزینه زندگی دو نفره، خوشبختانه دو برابر نمی‌شود، زیرا قیمت اجاره بها ثابت می‌ماند (و به دو قسمت تقسیم می شود) و بسیاری از قیمت‌های دیگر دو برابر نمی‌شوند.

در مجموع، می‌توان گفت که یک زوج می‌تواند در هر کجای سوئد با بودجه‌ای در حدود 3000 یورو در ماه زندگی مناسبی داشته باشند، اگر در یک آپارتمان 1 خوابه خوب زندگی کنند. بنابراین برای زوج هایی که در سوئد زندگی می‌کنند، 1500 یورو در ماه نقطه شروع خوبی خواهد بود.

اگر بچه‌دار شوید، اوضاع کمی تغییر می‌کند. بسته به سن آنها، شما باید هر سال از 0 تا 10000 یورو (یا حتی بیشتر) برای تحصیل آنها بپردازید.

داشتن یک فرزند (یا بیشتر) اکثرا با نیاز به آپارتمان بزرگ‌تر و سایر هزینه‌های اضافی برای فعالیت‌ها و رویدادهای فوق برنامه همراه است. مخارج غذا نیز افزایش می‌یابد.

برآورد این هزینه‌ها واقعاً دشوار است، زیرا به سن کودک و به ویژه نوع مدرسه‌ای که در آن ثبت نام کرده‌اید، بستگی دارد.

پیشنهاد: اگر به مهاجرت به آلمان فکر می‌کنید، هزینه های زندگی در این کشور را در مقاله هزینه های زندگی در آلمان مشاهده کنید.

سخن پایانی

همانطور که در مقدمه گفتیم، هزینه زندگی در سوئد بالاتر از بسیاری از کشورهای اروپایی است – اما حقوق و مزایای اجتماعی برای تطبیق با هزینه‌های بالا وجود دارد، بنابراین همه چیز آنقدری که در ابتدا ترسناک بنظر می‌رسد، نیست.

توجه کنید این بودجه تخمینی ماهیانه‌ای که پیشنهاد کردم برای سطح زندگی متوسط است: اگر استانداردهای زندگی بالاتری دارید یا بیشتر هزینه می‌کنید، قطعا هزینه زندگی شما بیشتر خواهد شد.

عکس این قضیه نیز درست است: اگر واقعاً صرفه جو و مراقب مخارج خود باشید، می‌توانید هر ماه کمتر هزینه کنید.

در نهایت، این هزینه‌ها به موقعیت مکانی شما هم بستگی دارد: شهرهای بزرگتر مانند استکهلم گران‌تر هستند، در حالی که شهرهای کوچکتر برای زندگی ارزان‌تر هستند.

آیا در حال حاضر در سوئد زندگی می‌کنید؟ اگر چنین است، هزینه‌های ماهانه شما در مقایسه با پیشنهادهای من چطور به نظر می‌رسد؟ شبیه هم هستند یا نه؟

منبع

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید
نظر خود را بنویسید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها