برنادت سوبیرو، دوشیزه‌ی گمنامی که به حریم فرشتگان راه یافت

جهان اطراف ما لبریز است از رازهای ناگفته و امور ناشناخته که هرگز فاش نخواهند شد. یکی از این رازها، انتخاب الهی است. دوشیزه برنادت سوبیرو، یکی از انتخاب‌شدگان است.

تولد و کودکی برنادت سوبیرو

در هفتم ژانویه ۱۸۴۴، در روستای دورافتاده‌ی لورد واقع در جنوب غربی فرانسه نوزادی متولد شد که او را برنادت نام نهادند. او فرزند ارشد زوج فقیری بود که زندگی را به رنج می گذراندند و بعد از اینکه صاحب پنج فرزند شدند، تنگنای مالی بر آن خانواده صدچندان شد. روستاهای آن منطقه‌ی کوهستانی که مجاور مرز اسپانیا بود، با تولید اندک و فقر مزمن چنان درگیر بود که حتی در عصر سلطنت لویی ناپلئون، امپراطور فرانسه با نواحی شمالی و شهرهایی چون پاریس، مارسی و لیون تفاوتی آشکار داشت.

برنادت، دختر نوجوان سوبیروها دختری مومن و مهربان بود که در مدرسه ی روستا هیچ موفقیت تحصیلی کسب نمی کرد و پدر و مادرش منتظر بودند لویی، جوان روستایی هم ولایتی شان به خواستگاری این دختر بیاید و آنها را از نگرانی آینده ی این دختر کم استعداد برهاند.

لحظه تغییر

برنادت سوبیرو

برنادت در شانزده سالگی در نواحی جنگلی مجاور روستا با بانویی زیبا دیدار کرد که در آینده نه تنها سرنوشت او، بلکه سرنوشت همه ی اهالی لورد و آن ایالت را تغییر داد. برنادت با پاکدلی ذاتی اش تعریف کرد که بانویی کوچک و زیبا در شکاف صخره ظاهر شده و با او سخن گفته، سخنانی در باب مهربانی و نوع دوستی که شباهت فراوانی با دستورات حضرت عیسی مسیح داشت. کسی او را جدی نگرفت. خانواده اش نگران شدند که دخترشان دیوانه شده و کشیش روستا با خشم و خروش به او دستور داد ساکت باشد و خیال‌بافی نکند.

اما برنادت بارها و بارها به آن نقطه رفت و زانو زد و با بانویی که هیچکس جز او نمی دید، صحبت کرد. به دستور بانو زیر آن صخره گودالی حفر کرد که از آن آب جوشید و به چشمه ای تبدیل شد.

معجزه برنادت سوبیرو

به تدریج خبر دیدار دختری با حضرت مریم علیه‌السلام در منطقه پیچید و مردان و زنان مومن به کنار صخره سرازیر شدند. برنادت آنچنان غرق در شادی و خلسه‌ی دیدار با آن بانوی نورانی بود که همه‌ی تهمت‌ها، توهین‌ها و خشونت‌ها را بردبارانه تحمل کرد تا حدی که دادستان ناحیه حکم داد او را به جرم برهم زدن نظم عمومی و اشاعه‌ی اکاذیب و خرافات دستگیر کنند.

عاقبت معجزه به وقوع پیوست. یکی از بیماران لاعلاج روستا با نوشیدن آب چشمه شفا یافت. ده‌ها تن دیگر نیز به مرور شفا یافتند و ایمان به مکاشفه‌ی برنادت در سراسر فرانسه عمومیت یافت.

در هجدهمین و آخرین دیدار برنادت و بانو، برنادت چنین شنید :«برنادت، تو سهمی دنیایی از این برکات نداری. زندگی تو در رنج خواهد گذشت و مأموریت داری پیام صلح و انسان دوستی و ستایش خداوند را به مردم و مومنان ابلاغ کنی.»

به خواهش برنادت در آن نقطه کلیسایی ساخته شد و مردم اعانات فراوان برای ساخت کلیسا تقدیم کردند. خود او به صومعه‌ای رفت و به جرگه ی خواهران روحانی پیوست. او در آپریل ۱۸۷۹ در حالیکه فقط سی و پنج سال داشت، بر اثر بیماری سل استخوان خرقه تهی نمود و به ملکوت اعلی پر کشید.

عکس غاری که برنادت ، مریم مقدس را در آنجا دید

برنادت سوبیرو
برنادت سوبیرو

پاپ برنادت سوبیرو را قدیسه اعلام کرد

او 18 رویا از مریم باکره را گزارش کرد. این رویاها توسط پاپ پیوس نهم در سال 1862 معتبر اعلام شد. برنادت بانویی را که دید با لباس سفید، کمربند آبی و گل رز زرد که بر روی پا ایستاده است . علیرغم تردیدهای اولیه، ادعاهای او محبوبیت گسترده ای پیدا کرد و منجر به تأسیس زیارتگاه بانو لوردز، یکی از برجسته ترین مکان های زیارتی در جهان کاتولیک شد.
جسد او چندین بار پس از مرگش نبش قبر شد و مشخص شد که فاسد نشده است، یعنی روند عادی تجزیه را طی نکرده است. این فساد ناپذیری را بسیاری نشانه قدیس بودن او می دانند.
در ژوئن سال ۱۹۲۵، پاپ وقت پیوس یازدهم برنادت سوبیرو را قدیسه‌ی حامی بیماران، فقیران و خانواده اعلام نمود و در سرتاسر اروپای کاتولیک محراب هایی به نام مقدس او ساخته شد.

امروزه روستای گمنام زادگاهش تبدیل به مهمترین شهر زیارتی فرانسه شده و سالانه پنج میلیون زائر از سراسر جهان به لورد می‌روند و در کلیساهای آن شهر به عبادت می‌پردازند.

چشمه‌ای که آن دختر پاکدامن با دستان خود حفر کرد، تا به امروز مسبب شفای سیصد و پنجاه بیمار لاعلاج شده و مجهزترین آزمایشگاه اروپا بعد از تجزیه‌ی آب چشمه اعلام نموده هیچ ماده و خاصیت متفاوتی در آب چشمه موجود نیست، برنادت در باب شفای بیماران گفته بود: این نیروی مقدس ایمان و دعای خالص مومنان است که سبب شفای بیماران می‌شود.

پیکر برنادت سوبیرو را پس از یک قرن از گور بیرون آوردند و مشاهده نمودند، کاملا تازه است. در حالیکه صلیب فلزی که در مشتش بود دچار زنگ زدگی و خوردگی شده بود. جسد او چندین بار پس از مرگش نبش قبر شد و مشخص شد که فاسد نشده است، یعنی روند عادی تجزیه را طی نکرده است. این فساد ناپذیری را بسیاری نشانه قدوسیت او می دانند . البته به دلیل نبش قبرهای متعدد جسد او دچار آسیب فراوانی شد . امروزه پیکر برنادت در یک تابوت شیشه ای قرار داده شد و زائران برای دیدن او و نیایش در جوار پیکرش به آنجا می‌روند.

جشنواره سالانه برنادت سوبیرو

برنادت سوبیرو

 در منابع موجود جشنواره ای که در پناهگاه بانوی لورد برگزار می شود نام خاصی ندارد. این یک رویداد سالانه برای بزرگداشت ظهور مریم مقدس در سنت برنادت سوبیروس در سال 1858 است. این جشن معمولاً در حوالی سالگرد اولین ظهور، که 11 فوریه است، برگزار می‌شود. فعالیت‌های این جشنواره چهار روزه شامل سخنرانی‌های آکادمیک، کارگاه‌های آموزشی دسته جمعی، دعا و اقامه نماز شبانه با نور مشعل است. این رویداد مصادف با روز جهانی بیماران است که نشان دهنده اهمیت این مکان مقدس به عنوان مکانی برای شفا است. سال شروع این قالب خاص جشنواره در اطلاعات موجود به تفصیل ذکر نشده است .

آندره بوچلی و برنادت سوبیرو

برنادت سوبیرو

بوچلی با گروه کر و ارکستر Pau Pays de Béarn که توسط استاد ایتالیایی کارلو برنینی رهبری می شد، به مناسبت روز جشن کنسرتی رایگان از پناهگاه بانوی لورد در فرانسه برگزار کرد. قبل از این مراسم، بوچلی ویدیویی را منتشر کرد که در آن درباره اولین باری که در کودکی به لوردز سفر کرده بود، و از ابراز علاقه خود به مکان مقدس صحبت کرد.

این کنسرت که بدون هیچ هزینه ای به شرکت کنندگان ارائه شد، به یاد آخرین ظهور بانو بر برنادت سوبیرو در 16 ژوئیه 1858 بود. این هجدهمین و آخرین باری بود که مادر مبارک بر سنت برنادت ظاهر شد. دولت آن زمان غار را حصار کشیده بود، اما برنادت که در بیرون حصار کنار ساحل رودخانه زانو زده بود، با تصویری از بانو، که او را «زیباتر از همیشه» توصیف کرد، قرار گرفت.

در حالی که هنوز یک ضبط حرفه‌ای از کنسرت 16 جولای منتشر نشده است، طرفداران او چند کلیپ فوق‌العاده منتشر کرده‌اند – بهترین آنها بوچلی را در حال خواندن آهنگ احساسی “Pieta Signore”، نشان می‌دهد. قطعه ای که بیشتر به الساندرو استرادلا نسبت داده می شود. در حالی که کیفیت ویدیو عالی نیست، صدا واضح است و به صدای بوچلی اجازه می دهد تا بدرخشد:

قبل از این رویداد، بوچلی ویدیویی منتشر کرد که در آن بازتابی شخصی در مورد احساسات دوست داشتنی خود به اشتراک گذاشت. خواننده گرانقدر ایتالیایی گفت

هشت ساله بودم که با مادر و مادربزرگم به لوردز رفتم. زمانی که توانستم  این مکان مقدس را زیارت کنم، این شانس را داشتم که در آب های لوردس غسل کنم

خوشحالم که پس از سال‌ها به لوردس بازگشتم تا بتوانم از طریق هدیه‌ای که از بهشت دریافت کردم، به خاطر همه چیزهای خارق‌العاده‌ای که به من داده شده است، تشکر کنم و از مریم باکره تشکر کنم

من از شما تشکر می کنم و در حالی که منتظر دیدار شما در لورد هستم به همه سلام می فرستم

در سال ۱۹۴۳، یک کارگردان آمریکایی فیلم بسیار زیبایی بر اساس رمان پرفروش آهنگ برنادت ساخت که زندگی آن دوشیزه‌ی پاک نهاد را به تصویر کشید. خانم جنیفر جونز بازیگر نقش برنادت جایزه‌ی اسکار دریافت نمود و فیلم آهنگ برنادت در مجموع با دریافت چهار جایزه اسکار موقعیت برتر خود را در تاریخ سینما ثبت نمود.

حتما بخوانید:  حکایت: کفشگری به نام علی بن موفق
این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید
نظر خود را بنویسید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها