آشنایی با معروف ترین شهرهای ترکیه

معروف ترین شهرهای ترکیه

اسامی معروف ترین شهرهای ترکیه برای همه آشنا هستند . ترکیه ای که غرق در تاریخ است و با چشم اندازی که سواحل و کوه های سر به فلک کشیده را در بر می‌گیرد، هزاران سال است که به‌عنوان دروازه بین اروپا و آسیا شناخته می‌شود. شاید همین موقعیت است که آن را به محل تجارت و تبادل فرهنگ تبدیل کرده و از ترکیه کشوری بسیار متنوع ساخته است.

نقطه‌ای که در آن شرق به غرب می‌رسد، فرهنگ و تاثیرات عظیم آن در جای جایِ کشور نمایان است، در غذاهای لذیذ بومی و همچنین در بناهای مذهبی و مکان های باستانی بی‌شمار آن!

شهر استانبول که زمانی پایتخت امپراتوری‌های بیزانس و عثمانی بود، مقصد گردشگران و مسافرهای زیادی از سراسر دنیا است، اما شهرهای دیگر ترکیه هم زیبایی‌های خودشان را دارند. اگر قصد سفر به ترکیه را دارید، می‌توانید اقامت در هتل های بوتیک (boutique) در داخل غارها، پرواز در بالن ها بر فراز مناظر ماورایی کاپادوکیه (Cappadocia) و گردشی مرموز در میان دنیای یونانی-رومی افسس (Ephesus) را هم در برنامه خود بگنجانید. حتی می‌توانید چند روزی در استراحتگاه های ساحلی مجلل ساحل اژه (Aegean Sea) در آفتاب غرص شوید و صرفا استراحت کنید!

در این مقاله فارسی‌وان قصد داریم نگاهی به بهترین و معروف ترین شهرهای ترکیه بیاندازیم:

6 – آنکارا Ankara

 

آنکارا از شهرهای معروف ترکیه

پایتخت ترکیه، آنکارا، شهری بزرگ و مدرن است که ساختمان‌های دولتی، مشاغل تجاری، دانشگاه‌ها و سفارت‌خانه‌های خارجی را در خود جای داده است. آنکارا که درست در مرکز کشور و منطقه آناتولی واقع شده، یک مرکز حمل و نقل مهم به شمار می‌آید که شهروندان و گردشگران را به سایر مقاصد اصلی ترکیه متصل می‌کند. با این حال، آنکارا تنها یک شهر کاری و تجاری نیست. این شهر شلوغ چند مکان تاریخی و برخی هنرها و فرهنگ ها را هم در دل خود جای داده است.

حتما بخوانید:  یادداشتی در باب نویسندگی

آنکارا شهری قدیمی است که در در طول تاریخ مردمانی با فرهنگ‌های مختلف از جمله هیتی، یونانی، رومی، بیزانسی و عثمانی در آن سکونت داشته‌اند. از این رو مملو از سازه های باستانی و خرابه هایی است که تاریخ آن را منعکس می‌کنند. از برجسته‌ترین این بناها می‌توان به معبد آگوستوس، ارگ و یک تئاتر رومی اشاره کرد.

مساجد تاریخی متعددی نیز در سرتاسر شهر وجود دارد. یکی از مکان های دیدنی آنکارا که به قرن بیستم مربوط است، مقبره‌ای به اسم آنیت‌کبیر است. این مقبره، اولین رئیس‌جمهور ترکیه یعنی مصطفی کمال آتاتورک را در خود جای داده است.

آنکارا دارای صحنه‌های هنری و فرهنگی پویا و زنده‌ای هم می‌باشد، از جمله آنها تئاترها و موزه ها مانند موزه تمدن‌های آناتولی (Anatolian Civilizations) است که بیش از دویست هزار شی تاریخی و فرهنگی را در خود جای داده است.

5-  قونیه یا کنیا Konya

 

 konya شهرهای معروف ترکیه

نام شهر قونیه برای ما ایرانی‌ها یادآور مولانا، شاعر و عارف معروف ایرانی، است. مقبره و آرامگاه مولانا جلال‌الدین بلخی در قونیه قرار دارد. این شهر، قدمتی بسیار طولانی دارد و افسانه‌های بی‌شماری نیز راجع به آن گفته‌اند. افسانه‌هایی از یونان باستان تا ماجراهای شمس و مولانا.

از نقاط گردشگری شهر قونیه می‌توان به آرامگاه مولانا، موزه مولانا، تپه و مسجد علاءالدین، موزه باستان‌شناسی، موزه آنتوگرافی، تربت و مسجد شمس تبریزی، مسجد سلطان سلیم، مسجد دارالفنون سلطان سلیم در قاره پینار، شهرهای زیر زمینی مخفی و موزه آتاتورک اشاره کرد.

4 – ماردین Mardin

 

ماردین از شهرهای معروف ترکیه

ماردین یک شهر واقعا متفاوت و بسیار زیبای ترکیه است. جواهری سنگی به قدمت تاریخ بشر که معماری منحصر به فرد آن شما را تا عمق تاریخ می‌برد. بیشتر جذابیت های گردشگری این شهر مدیون ادغام فرهنگ و تاریخ های مختلف در یکدیگر است. از مهم ترین جاذبه های ماردین می‌توان به دیر زعفران، دیر مار جبرئیل، مدرسه قاسمیه، مسجد جامع ماردین، شهر باستانی دارا، موزه شهر صابانچی، مدرسه زنجیریه، مسجد لطیفیه، چهل کلیسا و کلیسای مریم مقدس اشاره کرد.

حتما بخوانید:  مجله کاوه

3– آنتالیا Antalya

 

آنتالیا از شهرهای معروف ترکیه

این شهر محبوب آنقدر امکانات رفاهی و تفریحی زیادی دارد که هر ساله بر تعداد گردشگران آن اضافه می‌شود.  یک شهر ساحلی رو به رشد. اگرچه شهر آنتالیا دارای هتل‌های لوکس و اقامتگاه‌های بسیار با کیفیت است، اما شما خودتان را به ماندن در هتل امحدود نکنید و در محیط شهر بچرخید و از مراکز تفریحی و دیدنی‌های آن بازدید کنید. پیشنهاد می‌کنیم در راهنمای سفر به آنتالیای خود بازدید از آبشار دودن را نیز قرار دهید، چرا‌که این آبشار یکی از بهترین دیدنی‌های طبیعی آنتالیا و حتی ترکیه به‌شمار می‌رود.

با سفر به این شهر ساحلی و خوش آب و هوا مطمئن باشید که خاطرات به‌یاد‌ماندنی برای شما خواهد ماند.

2 – مارماریس Marmaris

شهرهای معروف ترکیه

مارماریس شهری بندری در جنوب غربی ترکیه، در کنار دریا و در دل رشته کوه‌های آن قرار دارد. این شهر فوق‌العاده با سه جاذبه گردشگری معروف است. سواحل مارماریس همچون یک کمربند آرام آبی، قلعه مارماریس و شهر دالیان. مارماریس ۵ مایل ساحل بی‌نهایت زیبا و هیجان‌انگیز با آب‌های شفاف دارد که از مارماریس مرکزی تا ایسملر امتداد دارد.

قلعه مارماریس در مرکز مارماریس، روی تپه‌های پشت مارینا قرار دارد، ۷ بخش دارد که در مجموعا دو بخش آن برای بازدید عموم و مابقی به‌عنوان سالن باستان‌شناسی، گالری‌های هنری و انبار استفاده می‌شود و همه روزه از ساعت ۸ ونیم صبح تا ساعت ۷ بعداز ظهر باز است.

شهر دالیان شهرتی جهانی دارد. از محبوب‌ترین جاذبه‌های آن می‌توان به رودخانه دالیان، ساحل ایزتوزو، کارتاکارتاس، حمام گِل و شهر باستانی کائونوس اشاره کرد که در این میان، ساحل ماسه‌ای ایزوتو و رودخانه دالیان بیشترین نقش را در محبوبیت جهانی این شهر داشته‌اند. توجه کنید که حداقل ۲-۳ روزی زمان نیاز دارید تا بتوانید از همه جاذبه‌های شهر دالیان بازدید کنید.

حتما بخوانید:  توپ مروارید : روایت شیرینی از فرهنگ عامه

1 – استانبول Istanbul

استانبول از شهرهای معروف ترکیه

استانبول تنها شهر بین قاره‌ای در جهان است، که دو قاره اروپا و آسیا را بهم وصل کرده است. یکی از پرجمعیت‌ترین شرهای اروپاست. این شهر به مساجد آن معروف است. استانبول بیش از 3 هزار مسجد دارد که بسیاری از آنها قدمت و ارزش تاریخی دارند، ملنند مسجد تاریخی سلطان احمد. این شهر زیبا، تاریخ عجیب و پر فراز و نشیبی داشته است. پایتخت و مرکز مهم سه امپراطوری بزرگ جهان (رومی، بیزانس و عثمانی) بوده است.

از نظر گردشگری، استانبول پر رشدترین مقصد توریستی جهان است، به‌زوریکه در سال 2011، از نیویورک و آمستردام پیشی گرفته است. هر ساله بیش از 10 میلیون مسافر و گردشگر به استانبول سفر می‌کنند.

از دیگر شهرهای مهم ترکیه می‌توان شهر ساید Side، شهر افسوس Ephesus و شهر بدروم Bodrum رو نام برد.

 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید
نظر خود را بنویسید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها