تحصیل رایگان در اروپا (آپدیت 2022) – تمام کشورها

تحصیل یکی از راه های نسبتا هموار مهاجرت محسوب می‌شود. اما آیا همه توانایی مهیا کردن شرایط مالی تحصیل در کشورهای اروپایی را دارند؟ یا همه امکان گرفتن بورسیه های تحصیلی را دارند؟ پاسخ منفی است و به همین دلیل بسیاری از شما به دنبال پیدا کردن موقعیت‌های تحصیل رایگان در اروپا هستید.

تحصیل رایگان در اروپا رویای بسیاری از جوانان است، نه‌تنها در کشورمان ایران بلکه در سراسر جهان! اما با شهریه بالایی که دانشگاه‌های اروپایی دارند، شاید با خود فکر کنید که گرفتن مدرک تحصیلی شناخته شده و معتبر، بدون داشتن بورسیه تحصیلی یا بودجه چند صدهزار یورویی غیرممکن است.

اما خبر خوش اینکه در بسیاری از کشورهای اروپا شما می‌توانید به‌صورت رایگان یا با مبلغ بسیار مقرون‌به‌صرفه تحصیل کنید. ما در این مقاله به معرفی جامعی از این کشورها پرداخته‌ایم، پس اگر مشتاق هستید که بدانید برای تحصیل رایگان در اروپا چه کشورهایی منتظر شما هستند، در ادامه با ما همراه باشید.

تحصیل رایگان در اروپا

تحصیل رایگان در اروپای شمالی (تحصیل رایگان در اسکاندیناوی)

کشورهای اروپای شمالی به دلیل کیفیت بالای زندگی، طبیعت خیره‌کننده و سیاست لیبرال، برخی از قوی‌ترین سیستم‌های آموزش عالی در جهان را دارا هستند. کشورهای اسکاندیناوی شامل دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد همگی فرصت تحصیل رایگان یا با هزینه کم را ارائه می‌دهند:

  • دانمارک

بیش از 40 دانشگاه، بیش از 18000 دانشجوی بین‌المللی در سراسر جهان، هرسال برای تحصیل به دانمارک می‌آیند. شهروندان اتحادیه اروپا و دانشجویانی که در یک برنامه فرصت مطالعاتی شرکت کرده‌اند، نیازی به پرداخت شهریه ندارند، اما دانشجویان غیر اتحادیه اروپا برای تحصیل باید شهریه بپردازند.

متوسط ​​شهریه برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا عبارت‌اند از:

  • دانشگاه‌های دولتی: بین 5،000 تا 15،000 یورو در سال
  • دانشگاه‌های خصوصی: بین 10000 تا 36000 یورو در سال
حتما بخوانید:  بهترین دانشگاه های اتریش (معرفی دانشگاه های برتر اتریش)
  • فنلاند

فنلاند یکی از محبوب‌ترین مقاصد تحصیل رایگان در اروپا است و درست مانند دانمارک، در دانشگاه‌های دولتی فنلاند، فقط از دانشجویان غیر اتحادیه اروپا شهریه سالانه دریافت می‌شود. بااین‌حال، دوره‌هایی که به دو زبان فنلاندی یا سوئدی تدریس می‌شود، برای همه دانشجویان بین‌المللی رایگان است.

میانگین شهریه برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا بین 4000 تا 18000 یورو در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی متغیر است.

اگر می‌توانید سرما را تحمل کنید، فنلاند، با سیستم آموزشی مثال‌زدنی، قطعاً بهترین مکان برای تحصیل رایگان در اروپاست.

  • تحصیل رایگان در سوئد

مشابه دانمارک و فنلاند، در سوئد، دانشجویانی که شهروندان کشورهای اتحادیه اروپا/EEA هستند، از طرح رایگان شهریه بهره‌مند می‌شوند، اما دانشجویان بین‌المللی غیر اتحادیه اروپا باید شهریه بپردازند.

متوسط ​​شهریه برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا عبارت‌اند از:

  • دانشگاه‌های دولتی: بین 6000 تا 45000 یورو در سال
  • دانشگاه‌های خصوصی: بین 12000 تا 25000 یورو در سال

تحصیل رایگان در سوئد

  • تحصیل رایگان در نروژ

هیچ شهریه‌ای در دانشگاه‌های دولتی نروژ برای هر هیچ ملیتی وجود ندارد! در حقیقت، تقریباً همه به جز افراد محلی در نروژ بین‌المللی محسوب می‌شوند، زیرا نروژ جزو کشورهای اتحادیه اروپا نیست؛ به همین خاطر دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل به نروژ سرازیر می‌شوند زیرا تحصیلات باکیفیت بالا را بدون هیچ هزینه‌ای دریافت می‌کنند.

دولت نروژ، آموزش‌وپرورش را با پول مالیات دهندگان تأمین می‌کند، تا دانشجویان بین‌المللی به همراه دانشجویان بومی بتوانند، از تحصیل رایگان در دانشگاه‌های دولتی لذت ببرند. اما نکته مهم برای تحصیل در نروژ این است که هزینه‌های زندگی حدود 8900 کرون (تقریباً 1200 پوند) در ماه است و نسبت به سایر کشورهای اروپایی بالا به‌حساب می‌آید.

سایر نقاط برای تحصیل رایگان در اروپا:

تحصیل رایگان در اروپا

  • تحصیل رایگان در اتریش

اتریش یکی از دیگر کشورهای اروپایی است که در آن می‌توانید به‌صورت رایگان تحصیل کنید. از سال 2008 ، دولت اتریش هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی را برای همه دانشجویانی که در اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا هستند، رایگان کرده است و برای دانشجویان سایر کشورها، مبلغ قانونی 726.72 یورو در هر ترم در نظر گرفته است.

اما نگران نباشید شما می‌توانید بورسیه تحصیلی بگیرید و تنها یک هزینه باقی می‌ماند، حق عضویت در اتحادیه دانشجویی (ÖH-Beitrag) که صرف‌نظر از ملیت پرداخت آن اجباری است. این هزینه  19.20 یورو در هر ترم است و شامل عضویت در اتحادیه دانشجویی و بیمه در برابر حوادث می‌شود، بنابراین اتریش می‌تواند یکی از گزینه‌های رویایی شما برای تحصیل رایگان در اروپا باشد.

اگر درباره تحصیل در اتریش کنجکاو هستید پیشنهاد می‌کنم مقالات دانشگاه های برتر اتریش و شرایط تحصیل و مهاجرت تحصیلی به اتریش را مطالعه کنید.

  • تحصیل رایگان در آلمان

وقتی صحبت از کشورهای جذاب و پرطرف‌دار برای تحصیل رایگان در اروپا می‌شود، مطمئناً خیلی سریع آلمان به ذهن می‌آید. آلمان با داشتن دانشگاه‌های برتر، شیوه‌های تحصیلی پیشرفته، مطالعات مشارکتی و روابط صنعتی بی‌سابقه و با ترکیب دانشگاه‌های دولتی و خصوصی، بیش از 500 مؤسسه آموزش عالی مقرون‌به‌صرفه دارد.

تحصیل در آلمان رایگان است، به عبارت دیگر در آلمان دانشگاه‌های دولتی برای دانشجویان بین‌المللی (اعم از اتحادیه اروپا و غیر اتحادیه اروپا) شهریه‌ای دریافت نمی‌کنند و شما می‌توانید تحصیلات خود را در “سرزمین ایده‌ها” به طور رایگان، مانند هر شهروند آلمانی، ادامه دهید.

تحصیل رایگان در آلمان

حتما بخوانید:  تحصیل در آلمان - مهاجرت تحصیلی به آلمان در 2022
  • تحصیل در لهستان

اگر فکر می‌کردید که لهستان هیچ پیشینه آکادمیکی ندارد، تاریخ را جستجو کنید، خواهید دید دانشگاه یاگیلونین در سال 1364 میلادی تأسیس شده است. در واقع، لهستانی‌ها به تحصیلات عالی خود بسیار افتخار می‌کنند و 6 برنده جایزه نوبل خود را به رخ می‌کشند.

در لهستان هر دانشجویی که از اتحادیه اروپا یا EEA می‌آید، از تحصیل رایگان در دانشگاه‌های دولتی این کشور بهره‌مند می‌شود، البته به شرطی که به زبان لهستانی مسلط باشد. اما هزینه تحصیل برای سایر دانشجویان خارجی از حدود 2000 یورو در سال شروع می‌شود. یکی از دلایلی تبدیل‌شدن لهستان به مقصدی محبوب در بین دانشجویان بین‌المللی این است که هزینه زندگی در این کشور نسبتاً پایین است و 350 تا 550 یورو در ماه برآورد شده است.

  • تحصیل در بلژیک

اگرچه در بلژیک فقط دانشجویان اتحادیه اروپا از مزایای اصلی تحصیل رایگان در اروپا برخوردار می‌شوند، اما هزینه‌ها هنوز برای دانشجویان بین‌المللی غیر اتحادیه اروپا مقرون‌به‌صرفه است و حدود 4175 یورو در سال برآورد شده است. شما می‌توانید با بودجه‌ای در حدود 11400 یورو در سال در بلژیک زندگی کنید.

تحصیل رایگان در بلژیک

  • تحصیل رایگان در جمهوری چک

در جمهوری چک دانشجویانی که به زبان چکی صحبت می‌کنند، می‌توانند به‌صورت رایگان در هر دانشگاه دولتی تحصیل کنند. همچنین دانشجویانی که مایل به تحصیل به زبان انگلیسی هستند، می‌توانند با شهریه نسبتاً ارزان، حدود 4000-12000 یورو در سال در این کشور تحصیل کنند. در جمهوری چک هزینه زندگی نسبت به بسیاری از کشورهای اروپای غربی مقرون‌به‌صرفه‌تر است. به‌عنوان یک امتیاز اضافی، این کشور در قلب اروپا واقع شده است و امکان سفر آسان به سایر کشورها و مکان‌های نزدیک را به شما می‌دهد.

  • تحصیل رایگان در یونان

در پایان یک کشور مدیترانه‌ای را برای تحصیل رایگان در اروپا داریم که ممکن است با علاقه شما مطابقت داشته باشد، به‌ویژه به‌عنوان یک دانشجوی اتحادیه اروپا چراکه تحصیل در یونان برای آنها رایگان است. اما اگر از سایر کشور هستید، می‌توانید با هزینه بسیار کم در حدود 1500 یورو در یونان به تحصیل بپردازید. این هزینه در کنار هزینه‌های زندگی مناسب و تجربه فرهنگی و محیطی کاملاً متفاوت، می‌تواند یک انتخاب هوشمندانه برای شما باشد.

تحصیل در یونان

سخن پایانی

در این مقاله با بهترین کشورها برای تحصیل رایگان در اروپا آشنا شدیم. فهمیدیم اروپا گزینه‌های تحصیلی رایگان یا مقرون‌به‌صرفه‌ای زیادی را به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهد، اما به‌خاطر داشته باشید که هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب کشور موارد بسیار بیشتری علاوه بر هزینه باید در نظر گرفته شود.

شما باید آماده برخورد با موانع زبانی، فرهنگی و همچنین رویکردهای مختلف در امر آموزش آن کشور باشید. علاوه بر این، شما باید شهرت و اعتبار دانشگاه موردنظرتان را در نظر بگیرید. لیست رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان که توسط Times Higher Education یا Center for World Rankings ارائه شده است می‌تواند برای مقایسه مؤسسات مختلف آموزش عالی در سراسر جهان مفید باشد.

مطمئناً تحقیق در این مورد مدتی طول می‌کشد، امیدواریم که این مقاله به‌عنوان یک نقطه شروع برای جستجوی شما مفید باشد. اگر سؤالی در مورد تحصیل رایگان در اروپا داشتید خوشحال می‌شویم که در کامنت‌ها آن را با ما در میان بگذارید.

 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید
نظر خود را بنویسید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها