تحصیل در اتریش: شرایط تحصیل و مهاجرت تحصیلی به اتریش

اتریش یکی از جذاب‌ترین کشورهای اروپایی برای تحصیل است. بسیاری از دانشگاه‌های اتریش دارای رتبه بین‌المللی بالایی هستند، مانند دانشگاه وین که قدیمی‌ترین دانشگاه آلمانی‌زبان در سطح جهان است.

حدود 15 درصد از دانشجویان دانشگاه‌های اتریش از خارج برای تحصیل به این کشور مهاجرت کرده‌اند. اگر شما هم می‌خواهید یکی از دانشجویان بین‌المللی اتریش در آینده باشید، دانستن شرایط تحصیل و مهاجرت تحصیلی به اتریش ضروری است، این مقاله به تمام سؤالات شما در این خصوص پاسخ داده است؛ با ما همراه باشید.

در اتریش، سال تحصیلی تقریباً از سپتامبر شروع و تا ژوئن ادامه دارد و مانند ایران هر یک سال تحصیلی به دو ترم تقسیم می‌شود، البته به جای نوروز، در آنجا در کریسمس و عید پاک تعطیلات دارند. دوران تحصیل در مقطع کارشناسی در اتریش مانند اکثر کشورهای اروپایی سه سال طول می‌کشد و باز هم مثل ایران پایان دوره کارشناسی ارشد یک یا دو سال و تحصیل در مقطع دکتری می‌تواند تا چهار سال ادامه داشته باشد. پس چرا برای ادامه تحصیل به اتریش مهاجرت کنیم؟ این سؤال دو پهلو و طنزآمیزی است؛ اما در ادامه به تمام جوانب آن پاسخ خواهیم داد.

برنامه‌های تحصیلی در اتریش

درحالی‌که دانشگاه‌های دولتی و مدارس تخصصی اتریش رشته‌های محدودی را ارائه می‌دهند، دانشگاه‌های خصوصی بیش از 62 مدرک لیسانس مختلف ارائه می‌دهند. اگر قصد تحصیل در مقطع کارشناسی در اتریش را دارید، باید توجه داشته باشید که این دوره شش تا هشت ترم یا سه تا چهار سال به طول می‌انجامد. البته، این بستگی به رشته و انتخاب واحد دوره شما در هر ترم دارد. در این مقطع، برخی از محبوب‌ترین رشته‌ها عبارت‌اند از علوم‌انسانی، اقتصاد، مهندسی و پزشکی.

تحصیل در اتریش: مقطع کارشناسی

مانند سایر کشورها، دانشجویانی که امیدوارند در اتریش تحصیل کنند، باید شرایط خاصی را برای ورود به یک دوره داشته باشند. این شرایط شامل داشتن مدرک دبیرستان یا مدرک ورود به دانشگاه و داشتن مدرک زبان آلمانی است.

تحصیل در اتریش

ادامه تحصیل در اتریش: مقطع کارشناسی ارشد

در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌های اتریش، مدت‌زمان تحصیل حدود دو تا چهار ترم یعنی یک یا دو سال است. البته این مدت‌زمان بستگی به این دارد که چه رشته‌ای را انتخاب می‌کنید و آیا آن را به‌صورت تمام‌وقت می‌گذرانید یا پاره‌وقت؟ علاوه بر این ،شما باید پروژهٔ مستقل خود را انجام دهید و پایان‌نامه‌تان را ارائه دهید.

برخی از محبوب‌ترین رشته‌ها در مقطع کارشناسی ارشد در اتریش عبارت‌اند از مهندسی، حقوق (ML) و علوم (کارشناسی ارشد). برای اپلای عموماً باید یک فرم درخواست پر کنید، مهارت‌های زبانی خود و مدارک مربوطه قبلی خود را ارائه دهید.

ادامه تحصیل در اتریش: مقطع دکتری

دانشجویانی که برای دکتری در اتریش اقدام می‌کنند، شش تا هشت ترم یعنی سه تا چهار سال به تحصیل می‌پردازند. ازآنجاکه این مقطع بسیار تخصصی است، دانشجویان موضوعاتی را انتخاب می‌کنند که علاقه زیادی به آن دارند. رایج‌ترین موضوعات Ph.D. اتریش شامل موارد زیر است:

  • هنر
  • علم اقتصاد
  • علوم پایه
  • علم روان‌درمانی
  • علوم فنی

مدرک دکترا گران‌ترین مدارک برای اخذ در اتریش است ، اما هزینه‌ها هنوز ارزان‌تر از دانشگاه‌های خارج از کشور است. درحالی‌که اتریشی‌ها در دانشگاه‌های دولتی نیازی به پرداخت شهریه ندارند ، دانشجویان بین‌المللی باید 726.72 یورو در هر ترم پرداخت کنند. در دانشگاه‌های خصوصی هزینه‌های متوسط در هر ترم حدود 7500 یورو است.

درخواست برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری در اتریش با کشورهای دیگر کمی متفاوت است. شما برای پذیرش در یک برنامه متناسب با علایق تحقیقاتی خود درخواست می‌کنید؛ اما به جای ارائه پیشنهاد برای موضوع خود یا درخواست کار در یک پروژه باید مدرک کارشناسی ارشد شما در یک موضوع مرتبط باشد.

پیشنهاد مقاله: معروفترین دریاچه های اتریش

علاوه بر این ، ممکن است لازم باشد در آزمون ورودی شرکت کرده و مهارت آلمانی خود را اثبات کنید. هنگام تحصل در مقطع دکترا، معمولاً به دانشجویان قرارداد کاری داده می‌شود که به آنها حقوق و مزایایی ارائه می‌شود و در مقابل، از دانش‌جویان انتظار می‌رود که تدریس کنند، تحقیقات آزمایشگاهی انجام دهند یا شاید موظف شوند کارهای اداری را انجام دهند.

مهاجرت تحصیلی به اتریش

سایر برنامه‌های تحصیلی در اتریش: Fachhochschulen یا دانشگاه های علمی کاربردی

در اتریش، بسیاری از دانش‌جویان تحصیلات عالی را به دور از دانشگاه‌هایی سنتی انتخاب می‌کنند. به همین خاطر این کشور دارای مدارس فنی تخصصی یا مدارس فنی حرفه‌ای است که به‌منظور ارائه مهارت‌های حرفه‌ای آماده شده است. اینها Fachhochschulen یا دانشگاه‌های علوم کاربردی نامیده می‌شوند.

برای اخذ پذیرش در Fachhochschulen، باید مدارک ورودی دانشگاه (Allgemeine Universitätsreife) یا مدارک حرفه‌ای مربوطه را داشته باشید. همچنین ممکن است از شما خواسته شود که در آزمون‌های ورودی ویژه برای برنامه‌های خاص شرکت کنید. به‌طورکلی، دانش‌جویان این مدارس هنرهای کاربردی، مهندسی، فناوری یا تجارت را مطالعه می‌کنند. برخلاف دانشگاه‌های دولتی ، برای شرکت در Fachhochschulen باید هزینه‌ای پرداخت کنید؛ این هزینه‌ها معمولاً در حدود 300 یورو در هر ترم است.

شرایط عمومی برای مهاجرت تحصیلی به اتریش

قبل از مهاجرت به اتریش برای شروع تحصیل، باید اطمینان حاصل کنید که دارای شرایط زبان، ویزا و مدارک تحصیلی هستید.

  1. دریافت ویزای تحصیلی

برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا، دو نوع به ویزای C یا D وجود دارد. اولین مورد به شما اجازه می‌دهد تا سه ماه در اتریش تحصیل کنید و دومی تا شش ماه به شما اجازه ادامه تحصیل می‌دهد. بااین‌حال، اگر قصد تحصیل در اتریش را در مدت زمان بیشتری دارید، به ویزای اقامت – ویزای دانشجویی نیاز دارید.

برای دریافت این ویزا، باید یک درخواست به سفارت محلی اتریش در کشور محل سکونت خود ارائه دهید و قبل از مهاجرت به اتریش منتظر پاسخ آنها باشید. توجه داشته باشید که پردازش درخواست شما می‌تواند تا 90 روز طول بکشد.

مدارک لازم برای دریافت ویزای دانشجویی:

  • گذرنامه؛
  • شناسنامه؛
  • عکس؛
  • تأیید پذیرش در دانشگاه اتریش؛
  • اثبات بودجه کافی برای پوشش هزینه‌های زندگی به مدت 12 ماه (بین 533.85 یورو تا 1.524.99 یورو در ماه)؛
  • اعلام وام، پرداخت هزینه نگهداری یا سایر بدهی‌ها؛
  • اثبات اقامت در اتریش به مدت حداقل سه ماه؛
  • گواهی سو پیشینه از کشور محل اقامت شما؛
  • بیمه درمانی مسافرتی؛
  • بیمه درمانی (بیمه درمانی دانشجویی اتریش).

علاوه بر این موارد، کلیه مدارک شما باید با ترجمه آلمانی همراه باشد. شرکت‌هایی مانند lingoking می‌توانند خدمات ترجمه سریع و منعطف ارائه دهند. همچنین برای دریافت ویزا و کارت اقامت خود باید در مجموع 160 یورو بپردازید.

یادگیری زبان آلمانی برای تحصیل در اتریش

  1. داشتن مدرک یادگیری زبان آلمانی

به‌عنوان یک دانشجوی خارجی، اگر می‌خواهید در دانشگاه‌های اتریش تحصیل کنید، باید مهارت و تسلط خود به زبان آلمانی را اثبات کنید. این کار به این دلیل است که اکثر دروس به زبان آلمانی ارائه می‌شود و اکثر دانشگاه‌ها به‌عنوان بخشی از برنامه پذیرش نیاز به گواهی مدرک زبان آلمانی دارند؛ بنابرای ممکن است، لازم باشد، مهارت‌های خود را با ارائه مدارک گذراندن دوره‌های آموزش زبان آلمانی ثابت کنید یا در آزمون زبان آلمانی دانشگاه شرکت کنید.

اما اگر به زبانی آلمانی تسلط ندارید، نگران نباشید شما می‌توانید دوره‌های آموزشی زبان آلمانی را بگذرانید. روش‌های زیادی برای انجام این کار وجود دارد، از جمله اپ‌ها و برنامه‌های آنلاین آموزشگاه‌های زبان آلمانی و از همه راحت‌تر دانشگاه یوتیوب!

  1. ارسال مدارک تحصیلی قبلی

برخی از رشته‌های دانشگاهی در اتریش ممکن است نیاز به مشاهده مدارک قبلی شما داشته باشند. این امر به‌ویژه در مورد مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری صدق می‌کند. مدارک تحصیلی سابق شما باید به آلمانی ترجمه شده باشند تا به‌عنوان بخشی از درخواست شما تأیید شود.

هزینه تحصیل در اتریش

هزینه تحصیل در اتریش

دانشگاه‌های دولتی در اتریش برای شهروندان و دانشجویان اتحادیه اروپا رایگان هستند. اما برای دانشجویان بین‌المللی، هزینه‌ها معمولاً در حدود 726.72 یورو در هر ترم است.

هزینه در دانشگاه‌های خصوصی بسیار بالاتر است زیرا این مؤسسات آزاد هستند تا نرخ‌های خود را تعیین کنند. با این‌وجود، آنها هنوز معمولاً ارزان‌تر از سایر کشورها هستند. بسته به دانشگاه و دوره تحصیلی شما، باید انتظار داشته باشید که مبلغی بین 3000 تا 25000 یورو در سال پرداخت کنید.

پیشنهاد: اگر قصد مهاجرت تحصیلی دارید و هنوز کشور مقصد خودتان را انتخاب نکرده‌اید، مطالعه مقالات مهاجرت تحصیلی به ترکیه، مهاجرت تحصیلی به آلمان، 10 دانشگاه برتر سوئیس هم می‌تواند برایتان جالب باشد.

بورسیه های تحصیل در اتریش

درحالی‌که بورسیه‌ها و کمک‌های تحصیلی زیادی برای دانشجویانی که مایل به تحصیل در اتریش هستند وجود دارد، باید از دو نکته مهم مطلع باشید. اولاً، بودجه بسیار کمی برای مقاطع کارشناسی نسبت به کارشناسی ارشد یا دکتری وجود دارد. ثانیاً، اکثر بورسیه‌ها فقط بودجه جزئی ارائه می‌دهند؛ بنابراین کل شهریه یا هزینه‌های زندگی شما را پوشش نمی‌دهند.

سخن پایانی

در این مقاله از صفر تا صد مهاجرت تحصیلی به اتریش را شرح دادیم، اتریش اگرچه در ظاهر کشور گرانقیمتی برای ادامه تحصیل به نظر میرسد، اما دانشگاه های خوب این کشور ارزش این را دارند که در مورد آنها بیشتر و بهتر به تحقیق و بررسی بپردازید و با دریافت فاند هزینه های زندگی خود را تعدیل ببخشید. آیا شما برای اتریش اپلای خواهید کرد؟ رشته مورد نظر شما برای ادامه تحصیل چیست؟

حتما بخوانید:  بهترین دانشگاه های اتریش (معرفی دانشگاه های برتر اتریش)
این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید
نظر خود را بنویسید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها