گردشگری در تالش زیبا و بکر

برخی از گردشگران حرفه‌ای، علاقه‌مند به کشف مناطقی هستند که مانند سایت‌های مشهور توریستی، مملو از صدها هزار گردشگر، صدها هتل و محیطی تجاری و غیرطبیعی نباشد.

تالش یا چنانکه در نقشه‌های قدیم ثبت شده طالش، سرزمینی است رویایی برای طبیعت‌گردان حرفه‌ای و مشتاقان شناخت خرده فرهنگ ها و دیدار با اقوام.

تالش منطقه ای است کوهستانی، حدفاصل استان اردبیل و دریای خزر، که یک پنجم وسعت استان گیلان را تشکیل می دهد.

تاریخ و جغرافیای منطقه تالش

قوم تالش از هزاره‌های پیش از مهاجرت آریایی‌ها در این منطقه ساکن بوده‌اند و دارای زبان و فرهنگی قدیمی و اصیل می باشند. همگی مسلمان هستند که پیروان آیین تشیع و اهل سنت در این قوم با مسالمت کامل زندگی می کنند. تصوف نقشبندیه از دیرباز میان تالشان نفوذ فراوان داشته و نسبت به بزرگان نقشبندی با احترام بسیار رفتار می کنند.

کوهستان‌های تالش،به علت قرار گرفتن در جریانهای رطوبت خزری پوشیده از جنگل است. قریب به یک هزار گونه درخت، درختچه و گیاه خودرو در این بهشت گیاه‌شناسی می روید. ابر و مه دائمی میان دره‌ها و جنگل‌های تالش در همه‌ی فصول سال دیده می‌شود. این منطقه به علت ارتفاع زیاد تابستان‌هایی معتدل و زمستان‌های پربرف جنگل‌ها را در خود فرو می‌برد.

سفر و گردشگری در تالش

در سفر به تالش، با روستاهایی بکر مواجه می‌شوید که جایگاه دامپروران است و مردم محلی خونگرم و سختکوش محلی با گردشگر چون میهمانی غریب رفتار می‌کنند. کباب‌های گوشت گوسفند، در دکان‌های چوبی که بر فراز کوهستان بنا شده، لذیذترین خوراکی است که مسافران در این سفر میل می‌کنند.

جلگه‌ی باریک تالش که میان دریا و کوه واقع شده و جاده انزلی و آستارا از میان آن می‌گذرد، دارای آب و هوایی مدیترانه‌ای است که می‌توان ساحل خلوت و بکر دریای خزر را از لابلای درختان تنومند و انبوهش نظاره کرد.

فاصله‌ی شهر هشتپر، مرکز تالش تا تهران ۴۵۰ کیلومتر است. مسافرانی که تالش را برای سفر برمی‌گزینند، با اقامت در خانه‌های چوبی روستایی و میل کردن غذاهای طبیعی محلی و تجربه‌ی سکوت و آرامش جنگل‌ها و چمنزارهای بدیع آن، خاطره‌ای ناب و به یادماندنی با خود به خانه خواهند برد.

حتما بخوانید:  زیباترین صنایع دستی ایران
این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید
نظر خود را بنویسید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها